Kiinaan sijoittuvia dekkareita?

Kysytty

Hei.
Etsin dekkareita, joissa rikokset ja niiden tutkinta tapahtuvat Kiinassa. Onko niitä lainattavissa?

Vastaus

Vastattu

Kiinaan sijoittuvia dekkareita ei ole etenkään suomeksi kovin suurta määrää. Xiaolong Qiun koko tuotanto sijoittuu nyky-Kiinaan, ja niissä on päähenkilönä kiinalainen poliisi. Toinen pidemmän sarjan julkaissut on Robert van Gulik, jonka teokset tosin sijoittuvat muinaiseen Kiinaan. Päähenkilönä on tuomari Dee, joka tutkii rikostapauksia apulaisineen.

Tässä vielä pari yksittäistä kriteereihisi sopivaa teosta:

Juha Kuikka: Kuoleman shakkia Shanghaissa (Myllylahti, 2010)

Lisa See: Kiinalainen verkko (Otava, 1999)

4 ääntä

Kommentit

Kirjastojen kirjat asiasanoitetaan usein niin puutteellisesti, että on vaikea tehdä onnistuneita hakuja, ellei hakusana ole suorastaan teoksen nimekkeessä.
Peter May -niminen skotti on kirjoittanut "kiinalaisjännäreitä", mutta niitä ei ole kai käännetty suomeksi.
Catherine Sampson on kirjoittanut kiinaan liittyviä jännäreitä - yhtään ei tiettävästi ole käännetty. Yksi on ruotsinnettu, ja on jossain kirjastossa Suomessa, mutta mistään ei selviä, mihin tapahtumat sijoittuvat.
Anglosaksisessa ja amerikkalaisessa maailmassa liikkuu paljon kiina-aiheista kirjallisuutta - englanniksi.
Daily Mail kirjoitti viime kesänä kiinalaisesta dekkarikirjailijasta nimeltä Liu Yongbiao, jota epäiltiin murhista. Eli oli mahdollisesti tehnyt itse murhia ja kirjoittanut niistä dekkareita. Kirjoja ei tiettävästi ole suomennettu.

Henning Mankellin teos Kiinalainen sijoittuu osin Kiinaan. Se on genreltään psykologista jännitystä.