Otsikko
Etsin arkirealistisia kirjoja

Kysytty

Etsin arkirealistisia kirjoja.

Valitettavan usein joudun törmäämään mukarealistisiin kirjoihin, jotka kuitenkin pilaa joku älytön juonikuvio, erikoiset murhat, yhtäkkiset fantasiaelementit jne.

Esim. innostuin kovasti Hanna-Riikka Kuisman Kerrostalosta - sen koruttomat arkielämän kuvaukset ja hahmot tuntuivat tutuilta ja eläviltä. Lukuelämyksen sotki täysin älyttömät kuviot aidatusta ja valvotusta lähiöstä jonka omistaa kansainvälinen suuryritys ja kaksi ihmistä alkaa hakkeroida tää valvontasysteemiä... lukuinto loppui siihen. Arkielämän kuvauksen illuusio rikkoutui.

Haluaisin lukea kuvauksia tavallisesta elämästä, joissa juonikuviot liittyvät realistisiin ihmissuhdekiemuroihin tai muihin elämän takaiskuihin. Historian tapahtumat käyvät tässä myös hyvin juonenkäänteinä - esim. Täällä pohjantähden alla kulkee läpi Suomen lähihistoriaa ja kuvaus tuntuu realistiselta, vaikka fiktiota onkin. Yhtäkkisiä zombeja, murhamysteereitä tai muuta sellaista ei tällaiset kirjat tarvitse.

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin lukuvinkkejä realistisista kirjoista.

Hautala, Turkka: Salo

Pikkukaupungin ihmiskohtalot kietoutuvat toisiinsa, kun tarinaa vievät vuorollaan eteenpäin sen eri asukkaat: miehet ja naiset, nuoret ja vanhat, yhtä hyvin ison tehtaan johtaja kuin polkupyörävaraskin. Lopputuloksena on kokonainen kuva suomalaisesta elämästä.

Joenpelto, Eeva: Vetää kaikista ovista

1920-luvun Lohjalle sijoittuva romaani kuvaa levotonta ja vaikeaa aikaa sisällissodan jälkeen. Pienessä, sisäänpäinlämpiävässä teollisuuskaupungissa on yritettävä palata normaaliin elämään, vaikka vankileirit ja sodan raakuudet ovat vielä lähellä.

Kerangal, Maylis de: Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät

Auto-onnettomuuteen joutunut nuori mies makaa sairaalassa. Sydän lyö yhä, mutta aivot ovat jo kuolleet. Toisaalla sydänsairas nainen odottaa puhelua, joka antaisi hänelle uuden elämän. Näiden kahden välissä ovat järkyttyneet vanhemmat ja lääkäri, jolla on esitettävänään heille ratkaiseva kysymys. Kerangalin romaani saa rytminsä elinsiirron armottomasta aikataulusta ja riipaisevuutensa ääripäiden tunteista: menetyksestä ja toivosta.

Koivukari, Tapio: Pirtumiehet

Ruohosen Viku huomaa tilaisuutensa tulleen, kun Suomessa astuu voimaan kieltolaki. Länsirannikon vesille lipuvat pian ulkomaiset veneet pirtulastissa, ja Viku ryhtyy solmimaan liikesuhteita. Täpäriä tilanteita riittää, mutta pikkuhiljaa omaisuutta karttuu niin, että kasvattipoikana varttunut Viku kehtaa jo kosia ison talon tytärtä. Samalle viivalle pitäjän silmäätekevien kanssa hän ei silti pääse, ja mitä pidempään pirtukauppa jatkuu, sitä vääjäämättömämmältä sen loppu alkaa näyttää.

Lehtinen, Torsti: Kun päättyy Pitkäsilta

Kaunistelematon kuvaus nuoren pojan elämästä 1950-luvun Helsingissä, Kallion slummeissa. Olot ovat ankeat, ja kun vanhemmat trokaavat työkseen viinaa, poliisi ja lastensuojelu tulevat tutuiksi. ”Jos Pitkänsillan väärällä puolella erehtyi kertomaan asuvansa Linjoilla, koetteli kuulija välittömästi, onko lompakko vielä tallella.”

Moberg, Vilhelm: Maastamuuttajat-sarja

1850-luvulta alkava 7-osainen sarja siirtolaisiksi lähtevästä ruotsalaisperheestä. Nälkävuodet ajoivat ihmisiä etsimään uutta ja turvatumpaa alkua Pohjois-Amerikasta, mutta matka oli pitkä. Moberg kirjoittaa tarkkaa ajankuvaa uudisraivaajien elämästä.

Munro, Alice: Julkisia salaisuuksia

Nobel-palkitun Alice Munron novellikokoelmat ovat lajinsa mestarinäytteitä. Henkilöt ovat täyteläisiä ja uskottavia, ja arkisen oloiset tapahtumat tiivistävät elämän käännekohdat. Julkisia salaisuuksia kertoo kanadalaisen pikkukaupungin elämästä kahdeksan itsenäisen, mutta toisiinsa löyhästi liittyvät novellin kautta.

Vallinkoski, Noora: Perno Mega City

1980-90-lukujen Suomeen sijoittuva esikoisromaani lamaan luisuvasta työläisperheestä, jonka elämää varjostavat köyhyys ja mielenterveysongelmat. Karu lähiötodellisuus saa aika ajoin tragikoomisia sävyjä, kun sitä tarkastellaan perheen lapsen näkökulmasta.