Etsin antiikin näytelmiä, joissa olisi mahdollisimman paljon antiikin jumalia mukana. Esim. wikipedian kautta löysin Euripideen Bakkhantit, jossa esiintyy…

Kysytty

Hei! Etsin antiikin näytelmiä, joissa olisi mahdollisimman paljon antiikin jumalia mukana. Esim. wikipedian kautta löysin Euripideen Bakkhantit, jossa esiintyy Dionysos, mutta löytyisikö sellaisia, joissa heitä olisi vielä enemmän? Myös muista kirjoista, joissa esiintyisi antiikin kreikkalaisia tai roomalaisia jumalia, otan kiitollisena vinkkejä. Toinen kysymykseni liittyy näytelmään Angels in America. Löysin helmetistä minisarjan jne., mutta haluaisin lukea näytelmän tekstinä. Onko sitä saatavilla? Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antiikin ajan näytelmissä jumalia esiintyy henkilöinä jonkin verran, mutta varsinaisesti näytelmää, jossa olisivat jumalat päärooleissa ei ole säilynyt jälkipolville. Antiikin kreikkalaisten tragedioiden sisältö on kuitenkin lähes pelkästään mytologiaan pohjautuvaa, joten jumalat ovat läsnä näytelmien sisällössä ja tapahtumissa hyvin merkittävästi. Usein kuoro, joka on osana näytelmän rakennetta, kertoo jumalten rooleista tapahtumissa. Näytelmän oletetaan syntyneenkin osana uskonnollisia menoja. Kreikkalaisista suurimmat tragediankirjoittajat ovat Aiskhylos, Sofokles ja Euripides. Euripideen Bakkantit käsittelee Dionysioksen palvontaa, Euripideellä Hippolytos -näytelmässä esiintyvät Afrodite ja Artemis, Troijan naisissa Pallas Athenes ja Poseidon. Aiskhyloksen nimiin laitetussa näytelmässä Kahlehdittu Prometeus esiintyvät Hefaistos ja Okeanos. Hermes, jumalten sanansaattaja esiintyy Aristofaneen Rauhassa. Aristofaneen teokset ovat komedioita. Roomalaisia näytelmäkirjailijoita on säilynyt meille vähemmän, Plautus ja Terentius. Antiikin teoksista, joissa on jumalia paljon mukana, on varmaan ensimmäisenä mainittava Homeroksen Ilias ja Odysseia, jotka kuvaavat Troijan sotaa ja sen jälkeisiä tapahtumia. Nehän tarun mukaan johtuivat nimenomaan jumalten toimista ja riidoista keskenään. Hesiodoksen Theogonia, Jumalten synty käsittelee jumalia.

Viitteitä antiikkin ja sen jumaltarustoon löytyy myöhemmästä kirjallisuudesta paljon, myös suomalaisessa kirjallisuudessa. Eino Leinon runous on tässäkin mielessä tutustumisen arvoista.

Antiikin kirjallisuudesta Kaimio-Oksala-Riikonen, Antiikin kirjallisuus ja sen perintö

Pääkaupunkiseudulla Angels in America -teksti löytyy ainakin Teatterikorkeakoulun kirjaston kokoelmista. Se on julkinen kirjasto, jonka kokoelmat ja palvelut ovat kaikkien käytettävissä. Täältä löydät yhteystiedot ja aukioloajat: http://www.teak.fi/kirjasto/.