Etsin alkuperää karjalaiselle sukunimelle Pimiä. Yleensähän karjalaiset nimet tarkoittavat jotain, kuvaavat kantajansa persoonallista piirrettä tai…

Kysytty

Etsin alkuperää karjalaiselle sukunimelle Pimiä.
Yleensähän karjalaiset nimet tarkoittavat jotain, kuvaavat kantajansa persoonallista piirrettä tai ominaisuutta, tai ulkonäköä yms.
Nimelle "Pimiä", joka on isäni nimi, en ole löytänyt selitystä.
Voiko se olla venäläisestä nimestä Pimenov, Pimenoff, Pimiäinen (ortodoksinimiä) "suomennettu" vai päinvastoin, venäläis-ortodiksiseksi
nimeksi väänneetty? Ensimmäinen kirjoista löydetty esi-isä Matti Pimiä lienee syntynyt 1580 paikkeilla, joten vanhasta sukunimestä on kysymys. Mistä voisin etsiä selitystä nimelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uuden suomalaisen nimikirjan (Otava, 1988) mukaan karjalaiset 'Pimiä', sekä 'Piminä' olisivat kehittynyt venäläisistä ristimänimistä 'Pimen' ja 'Pima'. Isännimen välityksellä Pimiä on sitten juurtunut myös sukunimistöön. 1500- ja 1600-luvun asiakirjoissa Pimiä-nimeä tapaa eri puolilta Karjalaa.

Mikäli haluat tutkia nimen historiaa vielä enemmän, nämäkin lähteet kannattaa myös tarkistaa:

Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava, 2000)
Joka kodin suuri nimikirja (Suuru suomalainen kirjakerho, 1996)
Saloheimo, Veijo: Viipurinkarjalaiset kotona ja maailmalla 1541-1620 : viipurinkarjalaisten sukunimien esiintyminen muualla Suomessa ja lähialueilla liikkuvuuden mittarina (Suomen sukututkimusseura, 2006)
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4

Kirjojen saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta: http://www.helmet.fi/

16 ääntä

Kommentit

Pimiä nimen kehittyminen venäläisestä etumimestä perustuu pelkkään olettamukseen. Yhtä hyvin nimi voisi olla lähtöisin jostain varhaisesta uudisasukkaasta joka on perustanut talonsa synkkään korpeen, johon ei aurinko paljoa paistanut. Paikkaa olisi ryhdytty kutsumaan pimiäksi paikaksi, jonka mukaan sitten asukkaan sukunimi olisi myöhemmin muodostunut.

1500-luvun lopulla asui Kivennavan Voipialassa Madz Pimiä jota on pidettävä suvun kantaisänä. Pimiän tila oli 1680-luvulla kylän ainoa perintötila. Pimiät pysyttelivät Voipialassa aina 1700-luvun puoliväliin asti, jonka jälkeen alkoivat levittäytyä muihin pitäjän kyliin. Suku pysyi uskollisesti Kivennavalla aina 1900-luvulle saakka. Vain kaksi perhettä oli muuttanut naapuripitäjiin.
1729 - 1906 oli Kivennavalla syntynyt 550 Pimiä nimistä lasta. Muissa Karjalan pitäjissä vain kuusi. (em:n kahden perheen lapsia).

terveisin parikkalasta seppo ilmari pimiältä minä ehkä viimeisi syntynyt 4.5,1944 syntmäkoti vielä pystyssä muut talolot pois käyn jakavuosi paikalla talonnumero28 isän isä heikki pimiä