Etsin aikaisempia tutkimuksia (päihde)vanhempien ja vauvan kiintymyssuhteen ja/tai varhaisen vuorovaikutuksen muodostumisesta.

Kysytty

Etsin aikaisempia tutkimuksia (päihde)vanhempien ja vauvan kiintymyssuhteen ja/tai varhaisen vuorovaikutuksen muodostumisesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta. Aineistoa voi etsiä esim. hakusanoilla kiintymys, kiintymyssuhdeteoria, vanhempi-lapsisuhde, varhainen vuorovaikutus. Asiasanoja voi myös yhdistää toisiinsa ja hakea useammalla termillä samanaikaisesti, esim. päihteet ja äitiys, alkoholiongelmat ja perheet, varhainen vuorovaikutus ja häiriöt jne. Omasta kirjastostamme löytyy näillä hakusanoilla etsimällä mm. teokset Holmberg, Tiina: Lapset ja vanhempien päihdeongelma (2003); Tamminen, Tuula: Olipa kerran lapsuus (2004); Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen (toim. Sinkkonen, Kalland, 2001); Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus (toim. Niemelä, Siltala, Tamminen, 2003). Viimeksi mainitusta teoksesta löytyy esim. Jari Sinkkosen artikkeli ”Lapsen kiintymyssuhteen syntyminen ja sen häiriöt”, jossa on esitelty brittiläisen psykiatrin John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria. Teosten saatavuuden (ja lisää teoksia aiheesta) voit katsoa aineistotietokannastamme (http://kirjasto.kuopio.fi/).

Myös yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta löytyy aiheeseen liittyviä tutkimusjulkaisuja. Linda-tietokantaa voit käyttää kirjaston koneilla. Edellä mainituilla asiasanoilla hakemalla aiheesta löytyy esim. teos Kognitiivinen psykoterapia ja kiintymyssuhdeteoria (toim. Kirsti-Liisa Kuusinen) sekä Anne Koposen väitöskirja ”Sikiöaikana päihteille altistuneiden lasten kasvuympäristö ja kehitys”. Jälkimmäinen teos on luettavissa myös pdf-julkaisuna verkossa (http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/val/sosps/vk/koponen/).

Ammattikorkeakoulujen aineistotietokantoja pääset selailemaan www.kirjastot.fi –sivuston kautta. Valitse etusivulta Frank-monihaku. Valitse hakuryhmäksi Ammattikorkeakoulukirjastot. Kirjoita hakulomakkeen asiasanakenttään hakusanaksi esim. varhainen vuorovaikutus ja valitse kirjastojen listalta ylin vaihtoehto ”kaikki”. Hakutuloslistasta löytyy paljon aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä ja muita julkaisuja.

Aiheesta löytyy myös lehtiartikkeleita, joita voit etsiä kirjaston koneilla Aleksi- ja Arto-tietokannoista. Esim. Suomen lääkärilehdessä (2002, numerossa 30-32) on julkaistu Marjukka Pajulon artikkeli ”Äidin päihdeongelma, vauva ja varhainen vuorovaikutus”.