Etsin äänikirjaa, jota kuuntelin lapsena vuosituhannen vaihteen tienoilla kasetilta. Kirjassa oli muistaakseni useampi tarina, yksi kertoo sopuleiden…

Kysytty

Etsin äänikirjaa, jota kuuntelin lapsena vuosituhannen vaihteen tienoilla kasetilta. Kirjassa oli muistaakseni useampi tarina, yksi kertoo sopuleiden vaelluksesta. Sopuleista tulee riitaisia, päähenkilösopuli eksyy perheestään ja tarinassa mahdollisesti ylitetään joki. Kirjassa on myös jonkinlaiset tarinat jääsiskosta, joistain linnuista (riekko?) ja kotitontusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sopulit seikkailevat useammassakin lastenkirjassa. Voisikohan etsimäsi äänikirja olla Jukka Parkkisen kirjoittama Sammaltunturin sopulivuosi (WSOY, 1996). Kirjan tarinoiden päähenkilö on sopuli Takku Mustaturkki. Lapin luonnossa tapahtumien mukana pyörii koko joukko muitakin hahmoja. Pääkaupunkiseudun helmet-kirjastoissa näyttäisi äänikirjaa vielä olevan kokoelmissa yksi kappale Pasilan kirjavarastossa.

Lähdelinkin blogissa kerrotaan Sammaltunturin sopulivuosi -kirjasta ja kahdesta muusta sopuliaiheisesta lastenkirjasta. Voit tutkia niiden kuvailuja, jos niistä löytyisi jotain tuttua.

http://tutetiti.blogspot.com/2005/12/posassa-sopuli-30.html