Etsin 1950 luvun lastenkirjaa ihmeellinen jouluaatto. kirja alkaa näin: Matti istuu kotinsa portailla surullisena, koska ei ole rahaa ostaa äidilleen…

Kysytty

etsin 1950 luvun lastenkirjaa ihmeellinen jouluaatto. kirja alkaa näin: Matti istuu kotinsa portailla surullisena, koska ei ole rahaa ostaa äidilleen joululahjaa. yht äkkiä pieni hiiri ilmestyy paikalle, ja lähtevät metsään kävelemään, ja monen seikkailun jälkeen päätyvät suihkulähteestä tonttujen saunaan jne onko kirjaa enää saatavissa, oli todella viehättävä ja satumainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kyselin kollegoiltani ja sain Lastenkirjainstituutista tällaisen vastauksen:

"Kyseessä on Aili Somersalon kirjoittama ja Maija Karman kuvittama Tonttujen joulunäyttely vuodelta 1944.

Tätä 30-sivuista vihkosta näkyy löytyvän Lastenkirjainstituutin lisäksi ainakin Vaasan ja Pasilan varastoista. Ja ainakaan samalla nimellä tätä tarinaa ei näy mistään kokoelmista tai antologioista löytyvän."