Etsin 1920-1929 välillä kirjoitettuja eurooppalaista kaunokirjallisuutta, jossa esiintyy kohtalokkaita naishahmoja, "femme fatal" - tyyppisiä naisia (ei…

Kysytty

Etsin 1920-1929 välillä kirjoitettuja eurooppalaista kaunokirjallisuutta, jossa esiintyy kohtalokkaita naishahmoja, "femme fatal" - tyyppisiä naisia (ei välttämättä pääroolissa).

Lukuisia yhdysvaltalaisia elokuvia on kyllä asian tiimoilta runsaasti, mutta onko kirjallisuudessa sitten tällaista "ajan kuvausta" ollenkaan?

Ja minua kiinostaisi erityisesti ne romaanit, joita on julkaistu myös suomessa tuolloin kyseisenä ajanjaksona..

Olen yrittänyt kahlata kirjastoja, mutta kovin hidasta se on ja tulokset ovat olleet kovin olemattomia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutamia tietokirjoja etsintöjä varten:
Pekka Vartiainen: Länsimaisen kirjallisuuden historia sekä Modernismi länsimaisen kirjallisuuden historiassa; Mauriala, Vesa: Uutta aikaa etsimässä; Hurma ja paatos: näkökulmia 1920- ja 1930-luvun kirjallisuuteen (toim. Ulla-Maija Juutila ym); Onnela, Tapio: Modernin unelma: kuvia ja tunnelmia 1920-luvulta; Vampyyrinainen ja Kenkkuinniemen sauna: suomalainen kaksikymmenluku ja modernin mahdollisuus (toim. Onnela). Ehkä näistä saat lisää ideoita.
Mika Waltarin Suuri illusioni tuli ensin mieleen, myös Aino Kallaksen kirjat, kuten Sudenmorsian tai D. H. Lawrencen Lady Chatterleyn rakastaja. Ajan viihdekirjallisuudenkin aiheistoon tuli itsenäisempiä naisia kuten Hilja Valtosella, heitä ei ehkä kohtalokkaiksi voi kutsua. Rikoskirjallisuudesta "femme fatalea" tai vamppihahmoa voi myös varmaan löytää.