Etsin 1910-1930-luvuille ajoittuvaa käytösopasta. Onko teillä varastoissanne sellaista tai muuta vinkkiä löytää niitä jostakin muualta? Olen etsinyt…

Kysytty

Hei,
Etsin 1910-1930-luvuille ajoittuvaa käytösopasta. Onko teillä varastoissanne sellaista tai muuta vinkkiä löytää niitä jostakin muualta?

Olen etsinyt käytöstapatietoutta Hgin Kaupunginmuseolta, sen aikaisista lehdistä, netistä jne. Muuta tietoa siltä ajalta löytyy vaikka kuinka, mutta luulisi että siihen aikaan olisi yhtä lailla kirjoitettu kultaisen käytöksen kirjoja niin kuin nytkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä näiltäkin vuosikymmeniltä löytyy käytösoppaita. Helmet-kirjastojen kirjavaraston kokoelmissa Helsingin Pasilan kirjastossa ovat ainakin nämä:

- Seurustelun taito: käyttäytymisen lait ja seuraelämän säännöt / Bagheera (1926)
- Huoneenpeili: saarnoja huonoista tavoista / kirjoittanut äkäpussi (1926)
- Ajanmukainen nainen / Therese Mical (1929)
- Hieno mies: elämäntaidon ja säädyllisyyden oppikirja / Brummell & C:o (1926, uusi painos 2008)
- Hieno käytös: seurustelu-ohjeita / toimittanut Helmi Saarenheimo (1911)
- Nuorison käytös: maaseudun nuorisolle köytösohjeita koonneet Artturi Lehtinen, Vilho Reima ja M. Tirranen (1928)
- Seuraelämän säännöt: aakkosellinen käsikirja/ Erkki Kivijärvi (1930)

Kirjat löytyvät Helmet-verkkokirjaston kautta:

www.helmet.fi