Etsin 1-2 runoa tai tarinaa. Ne olivat muistaakseni lukukirjassamme kansakoulussa v.67-68. Saattaa olla että kysessä on yksi runo/tarina tai sitten kaksi eri…

Kysytty

Hei, etsin 1-2 runoa tai tarinaa. Ne olivat muistaakseni lukukirjassamme kansakoulussa v.67-68. Saattaa olla että kysessä on yksi runo/tarina tai sitten kaksi eri runoa/tarinaa pikkupojasta (Pekka). Tässä kaikki mitä muistan:
1. Poika oli mennyt äitinsä kanssa kauppaan ja näki ensimmäisen kerran villakoiran "...kun villakoiran näki hän siellä, ei sellaista näe kotikylän tiellä. ja Pekkakos huudahti: Jellona hui! Niin että myyjäkin kauhistui." Sitten äiti määräsi pojan pyytämään huutojaan anteeksi Jumalalta: "... Kun anteeksi pyydät sä Jumalalta, myös päästät äitisi murheen alta..." Lopussa Pekka saa muistaakseni yhteyden Jumalaan, joka Pekan mukaan toteaa: ..."sitä jellonaks minäkin ensi luulin..."

2. En tiedä onko kysessä sama Pekka, täsät tarinasta muistan vielä vähemmän... Koulussa kysyttii kuka maailman on tehnyt eikä Pekka tiennyt vastausta. Asiaa päiviteltiin Pekan isälle, eikä hänkään tiennyt vastausta, tms. Lopussa kuitenkin Pekka myöntyy kun luulee itseään syytettävän jostain:"...Minä kaiken tein, minä roisto ja varas. Mut toiste en tee vaikka menisi pää..."

Voitteko auttaa näissä? Esittäisin runot/tarinat tätini 80-vuotispäivillä syyskuussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1960-luvulla käytössä olleista lukukirjoista etsityt Pekka-runot löytyvät Maunu Niinistön, Aulis Ojajärven ja Aimo Turusen toimittamasta oppikoulun ensimmäisen luokan lukemistosta Keskikoulun lukukirja 1 (WSOY, 1962). Ensimmäinen runo on Oiva Paloheimon Auttamaton Pekka (s. 14), toinen Theodor (T. H.) Körnerin Maailman tekijä (s. 128).

Auttamaton Pekka ilmestyi alunperin Paloheimon vuonna 1935 julkaistussa esikoiskokoelmassa Vaeltava laulaja. Sittemmin se on päätynyt myös lukuisiin runoantologioihin (esim. Runojen runot : satayksi kauneinta, Tunteellinen siili ja muita suomalaisia eläinrunoja, Eläinrunojen kirja, Eläköön koira, Runon vuosikymmenet : valikoima suomalaista runoutta vuosilta 1897-1947, Lausuntarunoja nuorelle väelle : lausuntaohjeita ja 250 lausuttavaa runoa sekä Pieni aarreaitta. 3, Runoaitta).

Varhaisin löytämäni esiintymä Maailman tekijästä ilmestyi vuonna 1931 yläkansakoulun lukukirjassa Uusi kotipiirin kirja 2. Sen ja Keskikoulun lukukirjan lisäksi Körnerin runo on julkaistu ainakin myös Auttamattoman Pekan sisältävässä valikoimassa Lausuntarunoja nuorelle väelle : lausuntaohjeita ja 250 lausuttavaa runoa (Valistus, 1949).