Etsimme Suomen esihistoriaan liittyvää kirjallisuutta laajalla kattauksella lukupiiriä varten: fantasiakirjallisuus ja realistiset kuvaukset, suomalaisesta…

Kysytty

Hei,

Etsimme Suomen esihistoriaan liittyvää kirjallisuutta laajalla kattauksella lukupiiriä varten: fantasiakirjallisuus ja realistiset kuvaukset, suomalaisesta mytologiasta ammentavat modernit trillerit, sarjakuvat, tietokirjat ja tieteelliset julkaisut. Osaisitteko neuvoa miten asiassa pääsisi alkuun tai pidemmällekin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastasin juuri melkein samanlaiseen kysymykseen ja keräsin listan esihistoriaa käsittelevistä kirjoista. Keräsin siitä suurin piirtein Suomen alueelle sijoittuvat ja kaivoin vielä lisää mytologisempia kirjoja. Lista ei ole millään muotoa kattava, ja sinne tuli mukaan jonkin verran lasten- ja nuortenkirjojakin, ei tosin mitenkään kattavasti. Tässä on sitten lista:

Aslak-Jaur / Kaarlo Hänninen
Eino Leinon Helkavirsiä / Petri Hiltunen, Kristian Huitula, Katariina Katla, Katja Louhio, Tuomas Myllylä, Eetu Pellonpää, Lauri Pitkänen, Sari Sariola, Antti Tiainen, Vesa Vitikainen [osa tarinoista sijoittuu esihistorialliseen aikaan]
Ennen päivänlaskua ei voi / Johanna Sinisalo
Hämeen Uro : perintö / Milja Ketomäki
Hämärän lapset / Sirpa Tabet
Itämeren Auri / Johanna Valkama
Jänkäjärven syöverit / Ante Aikio
Jäätikkö uhkaa : seikkailukertomus jääkaudelta / Veikko O. Haakana
Kalevala (tietysti!)
Kalevala / Huitula
Kalevan solki / Jari Tammi
Kalmattaren kirous / Ilkka Auer, Antti J. Jokinen
Kaukamoinen / Petteri Hannila
Kirveenkantajat / Samuli Antila
Kivinen biisoni : nuorisoromaani / Veikko O. Haakana
Kokemäenjoki / Hannu Perko
Kova Mies ja Nimetön : romaani vuosituhansien takaa/ Sakari Pälsi
Kuolemanlaakson kurimuksessa : jännitysromaani nuorisolle / Jalmari Vaula
Kuonokasvoinen kauhu : seikkailukertomus viimeisen jääkauden ajoilta / Veikko Haakana
Käsien luku : romaani / Kari Kaisla
Lentävä kirvesmies / Arto Paasilinna
Louhi / Timo Parvela
Lovi / Ante Aikio
Luolaheimon sankari : kertomus kivikaudelta / Helge Törnros
Luolamiehen pojat : seikkailukertomus varhaiskivikauden ajoilta / Veikko O. Haakana
Luolapojat : kertomus esihistorialliselta ajalta / Jalmari Vaula
Maailman napa / Petteri Paksuniemi
Maan, veden ja tulen väki / Reeta Aarnio (sisältää romaanit Maan kätkemät, Veden vanki ja Virvatulen vartijat)
Mantunainen / Marjatta Savolainen
Nuori heimopäällikkö : seikkailukertomus heimosotien ajoilta / J. K. Kulomaa
Ouramoinen, eli Sankarirunoelma ajalta ennen ajan alkua / kirjoittanut Juha Jyrkäs
Pakanat. Ensimmäinen kirja / Tuomas Myllylä
Pakanat. Toinen kirja / Tuomas Myllylä
Peuraheimo / Pekka Halonen
Poikkikirves iskee : seikkailukertomus varhaiskivikaudelta / Veikko O. Haakana
Rauta-aika / Paavo Haavikko
Ronkoteus : lentävä kirvesmies / Arto Paasilinna, Hannu Lukkarinen
Rutaimo eli tarina hyvän ja pahan välisestä taistelusta / Juha Jyrkäs
Ruukku / Harry Kivijärvi
Sammon ryöstö / Ilkka Auer, Antti J. Jokinen
Sankarit / Johanna Sinisalo
Sudenlapset / Helena Waris
Talviverinen / Helena Waris
Tiera / Timo Parvela
Tulen valtiaat / Jorma Huhtaniemi
Tuliterä / Timo Parvela
Tuulien taikuri / Reeta Aarnio
Tähkäyö / Sirpa Tabet
Ukkosenjumalan poika : romaani / Arto Paasilinna
Ukri ja Leinikki / Jukka Komppa
Uniaika, eli Kertomus jumalista, käärmeistä ja ihmisistä / kirjoittanut Juha Jyrkäs
Uniin piirretty polku / Helena Waris
Vaskikypärä : tarina Hämeen pakanuuden ajoilta / Kauko Valta
Velhomatka / Marjatta Savolainen
Väinämöinen, vanhana syntynyt : romaani Kalevalasta / Petteri Hakkarainen
Väinämöisen vyö / Mikko Karppi

Tietokirjallisuutta ja tieteellisiä teoksia on melkein parasta selailla itse vaikkapa Helmetistä. Tehokkaimmat hakutavat tarjoaa perinteisen helmet-haun tarkennettu haku osoitteessa http://luettelo.helmet.fi/search*fin/X. Hakutavaksi kannattaa valita ”Asiasana” ja kirjoittaa hakusanaksi esimerkiksi ”esihistoria”, ”kivikausi”, ”pronssikausi” tai ”rautakausi” sekä ”Suomi”. Kokoelman voi rajata tietokirjoihin tai aikuisten kokoelmaan ja valita kieleksi esimerkiksi vain suomen. Sillä pitäisi tulla kohtuullinen määrä tuloksia.

Kaunokirjojen osalta erinomainen lähde on Kirjasampo (http://www.kirjasampo.fi), jossa on monille kirjoille kuvaukset tai takakansitekstit ja parempi asiasanoitus kuin kirjastojen tietokannoissa keskimäärin. Sieltä voi katsoa tuossa listassani olevia kirjojakin tarkemmin.