Etkö tosiaan löydä oikeata vastausta kysymykseeni kyyhkysten kyvystä tarkkailla pestyjä lasipulloja, johan minulta menee "kohta" uskottavuus kavereiden…

Kysytty

etkö tosiaan löydä oikeata vastausta kysymykseeni kyyhkysten kyvystä tarkkailla pestyjä lasipulloja, johan minulta menee "kohta" uskottavuus kavereiden sivistämisessä näinkin selvässä asiassa.Olen lukenut aiheesta 1960 luvulla jostain tieteellisestä julkaisusta jota en nyt valitettavasti pysty muistamaan. En koskaan ole erehtynyt tosiasioissa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä ei edelleenkään löytynyt tietoa aiheestasi. Apua saattaisi olla siitä, että tietäisi mihin asia liittyy, eli missä tarkoituksessa linnut tarkkailevat lasipulloja. Kirjaston käytössä olevista tietokannoista löytyy vain osa vanhempien julkaisujen tiedoista, eli 1960-luvun tieteellisten julkaisujen tietoja ei välttämättä löydy. Alla on pari linkkiä artikkeleihin, jotka käsittelevät kyyhkysiä, niiden käyttäytymistä ja pulloja:

http://www.psychology.nottingham.ac.uk/staff/cmb/c82nab/pdfs%20categori…

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1333943/pdf/jeabehav00133-0…

Asiakaspalautteesta saimme seuraavan vinkin: Thom Verhave, lääkeyrityksessä 1950-luvulla työskennellyt psykologi teki testin, jossa kyyhkyjä käytettiin laaduntarkkailussa. Yleensä lasiampullien puhtautta tarkkailivat naiset, mutta kaksi kyyhkystä koulutettiin samaan tehtävään. Kyyhkyjen tuli osoittaa ampullit, joissa esiintyi muoto- tms. virheitä. Viikon kuluttua koulutuksen alkamisesta kyyhkyt olivat saavuttaneet 99% tarkkuuden tehtävässään. Artikkelin tiivistelmä löytyy osoitteesta http://psycnet.apa.org/journals/amp/21/2/109/ ja koko artikkeli englanniksi American Psychologist -lehdestä (Verhave T. The pigeon as a quality control inspector. American Psychologist. 1966;21:109–115.) Ko. lehti löytyy mm. Kansalliskirjaston kokoelmista.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Thom Verhave, lääkeyrityksessä 1950-luvulla työskennellyt psykologi teki testin, jossa kyyhkyjä käytettiin laaduntarkkailussa. Yleensä lasiampullien puhtautta tarkkailivat naiset, mutta kaksi kyyhkystä koulutettiin samaan tehtävään. Kyyhkyjen tuli osoittaa ampullit, joissa esiintyi muoto- tms. virheitä. Viikon kuluttua koulutuksen alkamisesta kyyhkyt olivat saavuttaneet 99% tarkkuuden tehtävässään.

Artikkelin tiivistelmä löytyy osoitteesta http://psycnet.apa.org/journals/amp/21/2/109/ ja koko artikkeli englanniksi American Psychologist -lehdestä (Verhave T. The pigeon as a quality control inspector. American Psychologist. 1966;21:109–115.) Ko. lehti löytyy mm. Kansalliskirjaston kokoelmista.