Eteläkarjalainen isäni jatkosodan sotilaspalvelu alkoi 11.6.1941 Lin. P 7:ssä. Hänet edelleen sotilaspassin mukaan siirrettiin 13.11.1942 III/JR 22:een sekä…

Kysytty

Eteläkarjalainen isäni jatkosodan sotilaspalvelu alkoi 11.6.1941 Lin. P 7:ssä. Hänet edelleen sotilaspassin mukaan siirrettiin 13.11.1942 III/JR 22:een sekä 25.5.1942 III/JR 22:een, siis kahdesti samaan joukko-osastoon.

Hänen sotatiensä tutkimista hankaloittaa myös toisaalla sotilaspassissa oleva tieto, että hän on linnoituspataljoonapalvelun
jälkeen ollut muonittajan tehtävässä I/JR43:ssa. Ymmärtääkseni viimemainittu rykmentti perustettiin Hämeessä.

Sotatien jatkoa on jo helpompi seurata 20. Pr:n perustamisesta lähtien.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestänne ei aivan käynyt ilmi mitä kysyitte, mutta vastaan parhaani mukaan. JR43 perustettiin Päijänteen sotilasläänissä ja Hämeenlinnan kirjastosta löytyy Toivo Härkösen teos Jalkaväkirykmentti 43 Jatkosodassa. Teosta ei valitettavasti ole Ratamo-kirjastoissa, mutta se voidaan tarvittaessa kaukolainata, mikäli ette pääse itse käymään Hämeenlinnassa. Kaukopalvelu on maksullista ja tarkempia tietoja siitä saatte kirjastosta.

JR22:den perusti ilmeisesti Lahden suojeluskuntapiiri ja siitä en löytänyt kirjallisia lisätietoja.

Joutsan sotaveteraaneista kertovilta nettisivuilta Joutsa Sodassa 1939-45 http://www.joutsa.fi/veteraanit/dokumentti.php?doc=59
löytyi tieto, että JR 43:n I pataljoonan nimeksi vaihtui vuoden 1942 toukokuussa III / JR 22. Tämä voisi selittää sotilaspassissa annettujen tietojen ristiriitaisuuden.

Toivottavasti näistä tiedoista on apua.

Ystävällisin terveisin
Riihimäen kaupunginkirjaston tietopalvelu