Esko Aho ja oliko Jyrki Otila tekivät kirjan jossa oli erilaisia kysymyksiä. Eräs kysymys oli paljonko on Suomella ja Ruotsilla yhteistä maarajaa? En muista…

Kysytty

Esko Aho ja oliko Jyrki Otila tekivät kirjan jossa oli erilaisia kysymyksiä. Eräs kysymys oli paljonko on Suomella ja Ruotsilla yhteistä maarajaa? En muista vastausta enkä ole löytänyt kirjaa Valkealan kirjastosta. MIkä oli kirjan nimi ja oikea vastaus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rajavartiolaitokselta löytyi vastaus tuohon rajan pituutta koskevaan kysymykseen eli:

Suomen ja Ruotsin välisen rajan pituus on 614 km. Raja kulkee suurimmaksi osaksi jokia pitkin. Se lähtee Torniosta Torniojokea ja siitä edelleen Muonionjokea pitkin Kilpisjärvelle, ja päättyy kolmen valtakunnan rajapyykille. Maarajan osuus maiden välisestä rajasta on varsin pieni. Suomen Kilpisjärvellä rajaosuus on osuus 230 metriä ja Märketin saarella 467 metriä.

Lisäksi Tornion kaupungin kohdalla on useita suistoisia saaria, joiden rannoilla raja kulkee viistosti ja siten metrimäärää on vaikea määritellä. Kyse on kuitenkin vain muutamista kymmenistä metreistä.

Rajavartiolaitoksen kotisivu http://www.intermin.fi/rvl/home.nsf

Kirja jota tarkoittanette taitaa olla: Olipa kysymys! : yli 500 hyvää kysymystä ja oivallista vastausta

ja sen ovat tehneet Esko Aho, Reijo Salminen ja Tuomo Kaminen.  Teos löytyy mm. Kouvolan pääkirjaston kokoelmista.