Esimieheni on tekemässä luokitekartta uudistusta rotary-klubiinsa. Luokitekartassa henkilöt on luetteloitu seuraavan esimerkin mukaisesti: 0. Valtionhallinnon…

Kysytty

Esimieheni on tekemässä luokitekartta uudistusta rotary-klubiinsa. Luokitekartassa henkilöt on luetteloitu seuraavan esimerkin mukaisesti: 0. Valtionhallinnon haarat (mm. miisteriöt), 1. julkiset laitokset (mm. oikeudet, eduskunta), 2. kunnallinen toiminta 3. tieteet 4. taiteet 5. teollisuus 6. kauppa 7.palvelut (mm. posti, kirkko, pakkiiriliikkeet jne) 8.viestintä jne.... eli missä kukin on virassa.

Nyt tiedustelenkin, onkohan olemassa jotain teosta/julkaisua/vast. jossa olisi vastaavanlaisia, kenties virallisia luokiteluetteloesimerkkejä? Olen ihan neuvottomana selaillut kirjastojen hakupalvelusivuja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hieman huonosti standardiluokitukset sopivat kysymääsi tapaukseen. Lähinnä voisi suositella toimialaluokitusta tai sektoriluokitusta (kumpaakin päätasolla). Nämä luokitukset löytyvät Tilastokeskuksen verkkosivulta http://tilastokeskus.fi/tup/ammattiekspertti/index.html . Tosin tieteet, taiteet ja viestintä eivät silloin näy. Jos kuitenkin halutaan käyttää ei-standardin mukaista luokittelua, niin silloin se on rakennettava itse ja määriteltävä ns. rajatapaukset. Esimerkiksi minne laitetaan taiteen keskustoimikunta tai tiedeakatemia, jotka ovat periaatteessa valtion organisaatioita.