Esimerkiksi Helmet-haulla "f:h c:15 b:e01 y:[2015-]" saa Sellon kokoelman vuodesta 2015 alkaen julkaistut bluray-levyt. Onko näitä "kirjainkoodeja" lisää,…

Kysytty

Hei!

Esimerkiksi Helmet-haulla "f:h c:15 b:e01 y:[2015-]" saa Sellon kokoelman vuodesta 2015 alkaen julkaistut bluray-levyt.

Onko näitä "kirjainkoodeja" lisää, jolla voisi rajata esimerkiksi juuri ne bluray-levyt, jotka ovat Sellossa juuri tällä hetkellä lainattavissa – ei pelkästään Sellon kokoelmissa?

Tai löytyykö kaikista kirjainkoodeista kattavaa listaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-hakuun ei valitettavasti ole saatu sellaista hakurajoitinta, jolla saisi esille juuri tällä hetkellä tietyn kirjaston hyllyssä olevan tietyntyyppisen aineiston. Tästä on kyllä tehty kirjastojärjestelmän toimittajalle kehitysehdotuksia.

Valmista listaa noista Helmetin käyttämistä koodeista ei ole, koska niitä ei ole varsinaisesti tarkoitettukaan hakijan käytettäviksi, vaan Helmet itse muuntaa hakijan antamat hakurajoittimet kirjain- ja numerokoodeiksi ja niistä koostuvaksi hakulausekkeeksi. Kaikki käytettävissä olevat hakurajoittimet näkyvät tarkennetun haun lomakkeella.

Jos kuitenkin itse koet nopeammaksi hakutavaksi käyttää kirjaimista ja numeroista rakennettua hakulausetta kuin pudotusvalikoissa olevia rajoittimia, saat tietysti selville kaikki käytössä olevat kirjaimet ja numerot kokeilemalla kutakin hakurajoitinta, jolloin niiden takana toimivat koodit ilmestyvät näkyville hakukenttään. Niiden avulla ei siis kuitenkaan pysty tekemään mitään sellaisia rajauksia, jotka eivät olisi tehtävissä tarkennetun haun lomakkeessa näkyvillä työkaluilla.