Erilaisille työkaluille, rakennustarvikkeille ja osille on varsin monenkirjavasti nimiä suomenkielessä. Silmäruuvi, silmuruuvi, silmukkaruuvi ja lenkkiruuvi…

Kysytty

Erilaisille työkaluille, rakennustarvikkeille ja osille on varsin monenkirjavasti nimiä suomenkielessä. Silmäruuvi, silmuruuvi, silmukkaruuvi ja lenkkiruuvi ovat esimerkkejä erään kiinnitystarvikkeen eri nimistä. Lisäksi on kattokoukkuja, koukkuruuveja, ruuvikoukkuja. Kulmaruuveja, seinäkoukkuja ja L-koukkuja. Keinukoukkuja, saparoruuveja ja saparokoukkuja. On tuhansia muita ruuveja, erilaisia nauloja, hakasia, koukkuja, niveliä, niittejä, sokkia, muttereita, pultteja, tulppia, tappeja, tankoja, prikkoja. Aina ei ole kovin helppoa etsiä jotain tiettyä tarviketta, koska sille on saattanut vakiintua hyvinkin erilaisia nimiä. Mihin perustuvat esimerkiksi SFS- tai ISO-standardeissa käytettävien järjestelmien ja komponenttien nimet? Mistä tietää mikä on minkäkin tuotteen kieliopillisesti oikea nimi? Mitä sääntöjä nimeämiseen liittyy. Onko olemassa jotain "bibliaa" johon nämä nimitykset ja mahdollisesti myös kuvat olisi kerätty yhteen?

Vastaus

Vastattu

Aalto-oppimiskeskus vinkkasi tällaisen sanakirjan työkalujen ja rakennustarvikkeiden nimityksistä:

Jokiniemi, Erkki, ja Nikolas Davies. Kuvitettu Rakennussanakirja Suomi-englanti-suomi: Illustrated Building Dictionary Finnish-English-Finnish, 2012

- s. 434-439: Naulat, ruuvit, kiinnikkeet yms.

- s. 444-451: Työkalut, esim. vasarat, taltat, porat, maalausvälineet.

Rakennustieto kustantaa mm. rakennusalaan liittyvia sanastoja, joita on varsin runsaasti, Rakennustietokaupan sivuilla tietoa:

https://www.rakennustietokauppa.fi/sanastot-sanakirjat-/2189/dg

https://www.rakennustietokauppa.fi/nimikkeistot/2191/dg

Tämän enempää tietoa nimitysten perusteista emme löytäneet. Työkaluihin liittyviä standardeja kyllä on, mutta ne liittyvät esim. turvallisuuteen, meluun tai tärinään.