Erikoisruokavaliosta, vähäproteiinisesta ruokavaliosta.

Kysytty

Erikoisruokavaliosta, vähäproteiinisesta ruokavaliosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vähäproteiinisesta ruokavaliosta löytyi vain vähän tietoa eikä juuri uutta suomenkielistä. Seuraavat julkaisut ovat mm. KYYTI-tietokannassamme ja sisältyvät Kouvolan maakuntakirjaston kokoelmiin:
1)HUUPPONEN, Terttu: Proteiinirajoitteinen ruokavalio.
Kirjoittajat Terttu Huupponen ja Marjatta Palva-Alhola.
Kustantaja: Munuaisliitto, ilm. 1989 Sivuja 31

Gluteenittomat ja vähäproteiiniset elintarvikkeet.Tuoteopas. 1997. Kustantaja:Diettimedia. 64s.

Ravitsemusterapeutti, jolta asiaa tiedustelin, kertoi, ettei aiheesta ole opasvihkosia julkaistu lähivuosina, mutta Munuaisliitto sunnitelee Proteiinirajoitteisesta ruokavalio-oppaasta uutta laitosta. Aikataulusta ei ole tietoa.

Ravitsemusterapeutti suositteli kääntymistä Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen puoleen - yhdistyksellä on mm. nettisivut (http://www.ravitsemusterapeuttienyhdistys.fi/).