Eräs kurssin ohjaaja lauloi kursssillemme laulun Jään, hankien maa. Sanat olivat kauniit, pohjoiseen viittaavat. Ohjaaja kertoii kuulleensa laulun poikakuoron…

Kysytty

Eräs kurssin ohjaaja lauloi kursssillemme laulun Jään, hankien maa. Sanat olivat kauniit, pohjoiseen viittaavat. Ohjaaja kertoii kuulleensa laulun poikakuoron laulamana, jaoli ollut henkeäsalpaavan kaunis. Hän mainitdi säveltäjäksi muistaakseni jonkun miehen nimen, joka alkoi T-kirjaimella. Tällä nimellä Jään, hankien maa sitä ei llydy. Ehdotukset joita löysin eivät ole se laulu jonka kurssilla kuulimme. Apua kaipaan. Kaikki mahdolliset viihjeet, ehdotukset ja linkit ilolla otan vastaan. Valitetttavasti sanat eivät jääneetmieleeni.

Vastaus

Vastattu

Jouko Tekoniemen säveltämä ja Arvo Ylitalon sanoittama "Laulu Lapin maalle" (tai "Laulu Lapinmaalle") alkaa: "Jään, hankien maa". Laulu sisältyy nuottiin "Lapinlasten laulukirja" (Lapin lääninhallitus, 1985) ja sen uudistettuun painokseen "Uusi lapinlasten laulukirja" (Lapin lääninhallitus, Lapin maakuntaliitto, 1991). Sen ovat levyttäneet esimerkiksi Rovaniemen musiikkiluokkien kuoro ja Lapsikuoro Ilo.

Myös Veikko Juntunen on säveltänyt ja sanoittanut samannimisen laulun, mutta tämä "Laulu Lapinmaalle" alkaa: "Hiljaisuus on yllä kauniin maan".

Rovaniemen musiikkiluokkien kuoro: Laulu Lapinmaalle YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=t4SgQaHdTOk

Lapsikuoro Ilo: Laulu Lapin maalle YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=Rhy_A6ByVQQ