Eräs australialainen henkilö on aikeissa kirjoittaa kirjan - lapsille tarkoitetun - mm. suomalaisten lasten elämästä, kouluoloista, lomista, miten kulkevat…

Kysytty

Eräs australialainen henkilö on aikeissa kirjoittaa kirjan - lapsille tarkoitetun - mm. suomalaisten lasten elämästä, kouluoloista, lomista, miten kulkevat koulumatkat jne. Löytyykö englannin kielellä lähteeksi sopivaa materiaalia? Oppikirjoja tai muuta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaisi tutustua esim. seuraaviin internetistä löytyviin sivuihin MCL - Multi Cultural Library www.lib.hel.fi/mcl/.
Sivuilta löytyy englanniksi Suomea ja Helsinkiä koskevaa tietoa. Korttelikaiku, http://www.2000.hel.fi/korttelikaiku/, kertoo lasten omin kuvin ja sanoin eurooppalaisten ja myös Helsinkiläisten lasten elämästä, myös englanniksi.

Mainio sivu voisi olla myös suomalaisten koulujen kotisivuille ohjaava www.edu.fi/koulut/. Useimmat sivut ovat suomeksi, mutta myös englanninkielisiä sivuja löytyy, esim. Cygnaeuksen koulu Porissa, www.cedunet.com/koulut/cygnaeus/ ja Jyväskylän Norssin ala-aste, www.norssi.jyu.fi/a-aste/. Selaamalla sivuja löytyy varmaan muitakin ja usein sivuilta löyttyy myös havainnollisia kuvia.

Suomea käsittelevissä englanninkielisissä kirjoissa ei lapsia, heidän arkeaan ja koulumaailmaa juurikaan käsitellä. Englanniksi käännetystä kaunokirjallisuudestakaan ei tunnu löytyvän sopivaa aineistoa.