Eräs arkistomme asikas kysyi oheisen runon alkuperää: Levotar lempeä kanna pois mun kaunoisein tähtien luo, siivilläs sinne mun kerran häntä seurata suo.

Kysytty

Hei. Eräs arkistomme asikas kysyi oheisen runon alkuperää:

Levotar lempeä kanna pois
mun kaunoisein tähtien luo,
siivilläs sinne mun kerran
häntä seurata suo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuri toivelaulukirja 5 kertoo laulusta "Kimmeltää kirkkahat" (Stjärnorna tindra re'n), joka tunnetaan myös yksinkertaisesti "Serenadina":

"Ruotsalaisen kuoronjohtajan ja säveltäjän Jacob Axel Josephsonin (1818-80) ikivihreä mieskuorosävellys, joka jatkuvasti kuuluu Mieskuoroliiton perusmerkkilauluihin sekä jokaiseen mieskuorokaronkkaan."

Tekstin on suomentanut Heikki Klemetti.

Kyllähän tätä laulaessa välillä hiukan huvittikin se, että nämä hempeät serenadit joskus muistuttavat ihan hautajaisvärssyjä...

Laulun suomenkielinen teksti kokonaisuudessaan on tekijänoikeussyistä piilovastauksessa.