Eräs 1920/30-luvulla syntynyt rouva on puhunut kirjasta, joka kertoi pikkulotasta (tai pikku-Lotasta) sota-aikana. Kirjassa oli talvi ja kovat pakkaset eikä…

Kysytty

Eräs 1920/30-luvulla syntynyt rouva on puhunut kirjasta, joka kertoi pikkulotasta (tai pikku-Lotasta) sota-aikana. Kirjassa oli talvi ja kovat pakkaset eikä pikkulotta tahtonut päästä kotiin. Muuta hän ei kirjasta muistanut. Löytyisikö näillä tiedoilla mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Estrid Ott : Pikkulotta Salli 1941. Tanskalainen Estrid Ott oli itse auttamassa lottia Suomessa talvisodan aikaan. Pikkulotta Salli on ilmestynyt Tyttöjen kirjastossa ja runsaan 30 vuoden takaisesta lukukokemuksesta muistan että kirjassa työskenneltiin mm. Petsamosta evakuoitujen munkkien kanssa.
Estrid Ott oli sanomalehtinainen ja kirjailija ja hän kirjoitti talvisodan kokemuksistaan kaksikin kirjaa. "Pikkulotta Salli" oli kiellettyjen kirjojen listalla sotien jälkeen