Eräässä joululaulussa kerrotaan laulavasta aapiskukosta ja siitä kuinka "joulukuusi kummi ois/ ja pöppö muilla mailla". Mistä löytäisin laulun nuotit ja sanat…

Kysytty

Eräässä joululaulussa kerrotaan laulavasta aapiskukosta ja siitä kuinka "joulukuusi kummi ois/ ja pöppö muilla mailla". Mistä löytäisin laulun nuotit ja sanat? Ja mikä se pöppö oikein on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen laulu on Oskar Merikannon säveltämä ja Larin-Kyöstin sanoittama "Lasten joulu".

Laulun nuotit ja sanat löytyvät useammastakin lastenlaulu- ja joululaulukirjasta. Yksi tuoreimmista on Timo Leskelän toimittama Kultaiset koululaulut 70-luvulta nykypäivään (Tammi, 2009).

Mitä pöppöön tulee, niin Karhuseuran mukaan sitä on käytetty ainakin karhun yhtenä nimityksenä http://www.karhuseura.net/karhusymboliikka.php Pöppö-nimellä on ollut tällöin esimerkiksi lapsia pelotteleva symbolinen tehtävä.