Erään helsinkiläisen SNS-osaston pöytäkirjassa vuodelta 1952 puhutaan Suomen työväenteatterin kannatusyhdistyksestä. Osasto kuului kannatusyhdistykseen…

Kysytty

Erään helsinkiläisen SNS-osaston pöytäkirjassa vuodelta 1952 puhutaan Suomen työväenteatterin kannatusyhdistyksestä. Osasto kuului kannatusyhdistykseen. Mistähän teatterista on kyse? Suomessa ei ole toiminut sen nimistä teatteria.

Vastaus

Vastattu

Suomen Työväen Teatteri mainitaan Pentti Paavolaisen Suomen teatterihistoriassa, Teatterikorkealoulun julkaisusarjassa 53, luvussa 5.5 1950-luvun teatterin eriytyneet henkiset piirit. Paavolaisen mukaan mainittu teatteri näytteli Koiton talossa ja toimi vuoteen 1958. https://disco.teak.fi/teatteri/5-5-1950-luvun-teatterin-eriytyneet-henk…

Yhteisluettelo Finna:fi:stä löytyy Hanna Korsbergin artikkeli Uuden kulttuuripolitiikan haasteet ja Valtion teatterikomitea 1945-46, jonka sisällöstä mainitaan Suomen Työväen Teatterin (1945-1957) perustaminen. Finnassa myös kaksi kuvaa Suomen Työväen Teatterin esityksistä. Aineistot ovat Kansalliskirjaston ja Kansan Arkiston kokoelmissa. https://finna.fi/Search/Results?dfApplied=1&lookfor=%22suomen+ty%C3%B6v…