Erä hemmo puhalsi kaksi ilmapalloa täyteen ja ensi hän laittoi yhden nastan pöydälle ja painoi ekan pallon sitä vasten. Noh, pallo posahti kuten varmaan…

Kysytty

Erä hemmo puhalsi kaksi ilmapalloa täyteen ja ensi hän laittoi yhden nastan pöydälle ja painoi ekan pallon sitä vasten. Noh, pallo posahti kuten varmaan arvasit mutta hän sitten laittoi kaksikymmentä nastaa pöydälle ja painoi toisen pallon niitä vasten ja yllätyksekseni se kesti paljon paremmin eikä edes posahtanut. Miksi?

Vastaus

Vastattu

Paine kuvaa voimaa, joka vaikuttaa tietylle pinnan alueelle. Paine on sitä suurempi mitä suurempi on pintaan vaikuttava voima ja mitä pienempi on alueen alan suuruus eli pinta-ala. Painettaessa ilmapalloa yhtä nastaa vasten pallon koko paino kohdistuu pienelle pinta-alalle ja yksittäisen nastan aiheuttama suuri paine rikkoo pallon helposti. Kun nastoja on enemmän, sama paino jakautuu suuremmalle pinta-alalle. Yksittäiseen nastaan kohdistuva paino on sitä pienempi mitä enemmän nastoja pallon alla on, eikä niiden aikaansaama paine riitä rikkomaan pallon pintaa. Kyseessä on siis sovellus klassisesta "piikkivuoteesta": vastaava painon jakautuminen suurelle pinta-alalle selittää sen, kuinka fakiiri pystyy makaamaan piikkivuoteella.

Pressure - Bed of Nails - Mechanics - Physics Demos - Physics - College of Science and Engineering - Seattle University
https://docplayer.fi/199833131-Fysiikkaa-lapsille-lasten-tiedekasvatusmateriaali.html
https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2018/12/Ihmettele_ja_oivalla_tehtavia_tiedekerhoille.pdf