Entisen Rovaniemen maalaiskunnan alueella, nykyisellä PV:n Rovajärven ampuma-alueella on Ahvenjärvi. Se on vajaa 10 km Yli-Nampan kylästä itään. Tällä…

Kysytty

Entisen Rovaniemen maalaiskunnan alueella, nykyisellä PV:n Rovajärven ampuma-alueella on Ahvenjärvi. Se on vajaa 10 km Yli-Nampan kylästä itään. Tällä Ahvenjärvellä on ollut tukkikämppä. Haluan saada tästä kämpästä kuvia, valokuvia, piirroksia, rakennepiirustuksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa lähde, josta onnistuin löytämään tietoja Ylinamman alueen metsätöiden historiasta, on Eino Dannbergin toimittama Nammankylien historiikki, julkaistu v. 1994. Kirjassa on Dannbergin kirjoittama n. 50 sivun jakso alueen savotoista, metsätöistä ja uitosta vanhempina aikoina. Ahvenjärven kämppäkartano nähdäkseni vain mainitaan tekstissä, Ahvenlammen (Pienen Ahvenjärven) pääpirtistä (rakennettu 1954) on kuva ja muitakin tietoja. Liekö Stora Enson Veitsiluodon arkistoissa säilynyt tarkempia tietoja?

Eero Väänäsen teos Tukkikämpät : metsien miesten arkkitehtuuria (Sarmala Oy, 2002) on hyvä johdatus tukkikämppien historiaan. Siinä on esitelty myös tärkeimmät tahot (Museovirastoa ja Metsähallitusta myöten), jotka ovat asiaa selvitelleet".