Ensimmäiset käyttöön tulleet sähkövalot Venäjän keisarikunnassa: milloin? Edelfelt kirjoitti (Sivén et al., 2004) vuodenvaihteessa 1881-82 että Pietarin …

Kysytty

Ensimmäiset käyttöön tulleet sähkövalot Venäjän keisarikunnassa: milloin? Edelfelt kirjoitti (Sivén et al., 2004) vuodenvaihteessa 1881-82 että Pietarin (Hatsinan) palatsin ja puiston sähkövalot kummastuttivat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa "Goroda Rossii : entsiklopedija" (ISBN 5-85270-026-6; suom. Venäjän kaupungit : ensyclopedia) Pietarin ja Moskovan kohdalta löytyvät seuraavat tiedot:

Pietarissa saatiin vuonna 1835 kaasuvalot ensimmäisille kaduille. Ensimmäinen sähkövoimalaitos (elektrostantsija) Nevski Prospektin valaisemiseksi valmistui v. 1883, vuoteen 1900 mennessä Pietarissa oli jo 294 voimalaitosta.

Moskovassa monet kadut saivat kaasuvalot vasta vuonna 1867, mutta ensimmäiset sähköiset kaarilamput syttyivät samaan aikaan Pietarin kanssa eli vuonna 1883.

Onhan mahdollista, että pienempien alueiden sahkövalaistuksia on ollut olemassa aikaisemmin, mutta Edisonin kehittelemää uuden tyyppistä hehkulamppua esiteltiin laajemmin Pariisin maailmannäyttelyssä vasta 1881. Tämän uuden tyyppisen lampun (jonka käyttöaika oli pitempi kuin aiemmin kehitetyillä lampuilla) käyttöönoton myötä sähkövalo alkoi levitä laajemmin.

Sähköistäminen on tapahtunut hyvin samaan aikaan eri puolella Euroopppaa: sähkölaitoksia perustettiin seuraavasti: Berliini 1884, Tampere Finlayson 1882, Tampere 1888 (katuvalaistus), Turku 1898, Viipuri 1899, Helsinki 1909.

Lähteinä mm. Suomen taloushistoria, osa 2. 1982. Keksintöjen kirja : Tiet ja maakulkuneuvot. 1932.