Ensimmäiset ihmiset kuussa. Armstrong ja Aldrin olivat Kuun pinnalla noin 21 tuntia 36 minuuttia. Mikä oli kuun alin ja ylin lämpötila kyseisenä aikana?

Kysytty

Ensimmäiset ihmiset kuussa. Armstrong ja Aldrin olivat Kuun pinnalla noin 21 tuntia 36 minuuttia. Mikä oli kuun alin ja ylin lämpötila kyseisenä aikana?

Vastaus

Vastattu

Lunar surface temperatures from Apollo 11 data -muistioon rekisteröityjen mittausten mukaan sinä aikana, jona kuumoduuli Eagle oli laskeutuneena Kuun pinnalle, lämpötila oli alimmillaan n. 253 K (n. -20°C) ja ylimmillään n. 280 K (n. 7°C). Noin kaksi ja puoli tuntia kestäneen kuukävelyn aikana lämpötila on muistion kuvassa 6 esitetyn kaavion mukaan ollut n. 270 K (n. 0°C).

Lunar surface temperatures from Apollo 11 data (usra.edu)