Ennen sai kielten yo-kuullunymmärtämisharjoituksia Visuaalipalvelulta. Tiedättekö, saisiko nykyään suunnilleen samanlaisia kuin Visuaalipalvelulta ja mistä?

Kysytty

Ennen sai kielten yo-kuullunymmärtämisharjoituksia Visuaalipalvelulta.
Tiedättekö, saisiko nykyään suunnilleen samanlaisia kuin Visuaalipalvelulta ja
mistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylioppilaskirjoitusten kielten kokeita saattoi kirjastoihin hankkia muutaman vuoden ajan 90-luvun alussa. Sen jälkeen niiden saanti kariutui tekijänoikeuskysymyksiin, eikä niitä vieläkään voi kirjastoon hankkia. Näitä vanhempia kokeita kuitenkin mm. pääkaupunkiseudun kirjastoissa on.

Englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielikurssien joukossa on kuitenkin joitakin nimenomaan ylioppilaskirjoituksiin valmentautuville laadittuja harjoituksia; niitä voi selata esim. pääkaupunkiseudun tietokannasta Plussasta. Mene Helsingin kaupunginkirjaston kotisivulle (http://www.lib.hel.fi) ja jatka: > kirjat ja muu aineisto > Helsinki (painike, ei sana tekstissä). Siirrä valinta kohtaan asiasana tai luokka, kirjoita hakulokeroon haluamasi kielen luokka (katkaisumerkki loppuun).

Helsingin kaupunginkirjaston luokat ovat: englanti 875#, ruotsi 872#, saksa 874#, ranska 866#. Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kirjastoissa on eri luokat: englanti 89.5#, ruotsi 89.31#, saksa 89.41# ja ranska 89.61. Siirry sen jälkeen sanan "Näytä" kohdalla olevaan lokeroon ja valitse siihen materiaaliksi "äänitteitä" (jos et rajaa hakua, saat yli 3000 viitettä).

Hakutulokset eivät kata kaikkea materiaalia mm. siksi, että eri aikoina on aineistoa luetteloitu tietokantaan eri periaatteilla. Internetin hakupalveluita voit myös kokeilla; hakusana ylioppilaskirjoitukset tuottaa ehkä liikaa vääriä vastauksia, joten kokeile hakusanaa kielikurssit.