Ennen oli sellainen yhtiö kuin Ekokem. Sen tietääkseni osti Fortum. Ekokem poltti korkealämpötilapoltolla jätelääkkeitä ja heillä oli v 2013 Twitterissä että…

Kysytty

Ennen oli sellainen yhtiö kuin Ekokem. Sen tietääkseni osti Fortum. Ekokem poltti korkealämpötilapoltolla jätelääkkeitä ja heillä oli v 2013 Twitterissä että ovat polttaneet jätelääkettä 400 kilotonnia vuodessa Suomessa. Kun vertaa kilotonnien määrää Hiroshiman pommiin niin melkoinen energian määrä syntyy vuodessa Suomessa jätelääkkeistä. Kun yöllä sairaanhoitajan tehtävässä v 2013 laitoin lääkkeitä potilaalle tippaan ja samassa huoneessa hoitajaopiskelija seurasi toimintaani, kerroin Ekokemin tviitistä hänelle. Hän kysyi, mistä jätelääkkeet Ekokemille syntyy, onko ne vain apteekeista vanhentuneita lääkkeitä. Nopeasti vastasin jotain tietäen etten tiedä oikeaa vastausta. Onko jätteenkäsittelylaitokset nykyisin niin hienoja että voivat eritellä ihmisen jätteistä lääkkeet ja toimittaa ne Ekokemille, nykyisin Fortumille. 400 kilotonnia on niin iso energian määrä että nyt mietin vieläkin, mistä syntyy jätelääke jonka energiayhtiö polttaa energiaksi? Onko se vanhentuneet lääkkeet apteekeista, lääkkeiden valmistajilta ja ihmisen jäte-eritteistä, uloste+virtsa, yhteensä vai pelkästään vanhentuneet lääkkeet vuosittain. 400 kilotonnia on niin paljon energiaa että on vastaus millainen tahansa, ihmettelen määrää per vuosi pienessä maassa Suomi.

Vastaus

Vastattu

Vuosittain tuhottavaksi päätyy n. 500 000 kiloa apteekeista, terveydenhuollosta sekä kuntien jätehuollosta (kotitalouksista) tulevaa lääkejätettä. Jätelaki määrää, että lääkejäte kerätään erilleen muusta jätteestä ja toimitetaan asianmukaisesti vaarallisten jätteiden käsittelyyn. Hyvistä käytännöistä huolimatta lääkkeitä uskotaan päätyvän vuosittain viemäriin ja sekajätteeseen kymmeniä tuhansia kiloja.

Suomalaiset ovat omaksuneet lääkejätteen asianmukaiseen hävittämiseen liittyvän ohjeistuksen suhteellisen hyvin. Yli puolet kuluttajista vie lääkkeensä apteekkiin tai kunnan järjestämään hävityspisteeseen ja käyttämättömistä lääkkeistä arviolta 60-80% palautuu asianmukaisesti hävitettäväksi.

Lähde:
Ari Rytsy, Jäteongelma. - Farmasia 3/2016, s. 32-37

https://farmasialehti.fi/wp-content/uploads/2018/04/FA0316_PDF.pdf