Englantilais-ranskalainen yliäänilentokone Concorde on erään ulkomaisen nettisivuston mukaan käynyt Turussa. Montako kertaa, milloin, oliko BA:n englantilainen…

Kysytty

Englantilais-ranskalainen yliäänilentokone Concorde on erään ulkomaisen nettisivuston mukaan käynyt Turussa. Montako kertaa, milloin, oliko BA:n englantilainen vai AF:n ranskalainen lentokone? Liittyykö käynti johonkin erityistapahtumaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Concorden käynti Turussa liittyy presidentti ja rouva Mitterrandin valtiovierailuun vuonna 1987. Kyseessä oli siis Air Francen kone, joka lensi Pariisista Helsinkiin 1. heinäkuuta, siirtyi seuraavana päivänä Turkuun ja palasi sieltä Pariisiin. Lentoon liittyviä alkuperäisiä dokumentteja - mm. ruokalista - löytyy netistä ranskalaisen Concorde-keräilijän blogista osoitteesta http://menumitterrand-en1385.blogspot.com/.

0 ääntä

Kommentit

Presidenttien Mitterrand ja Koivisto tapaaminen, muu Helsingin ohjelma ja illallinen presidentinlinnassa olivat 1. heinäkuuta. Seuraavana päivänä seurue siirtyi Raumalle (paperikonetehdas ja Vanha Rauma), sieltä lounaalle Turun linnaan ja sitten vierailulle Naantalin Kultarantaan. Paluulento lähti Turusta.

Ranskan presidentti ja ulkoministeri joutuivat selittelemään suomalaisille silloin voimassa ollutta, Suomeakin koskenutta viisumipakkoa.

HS Aikakone