Goethen sitaatti saksaksi?

Kysytty

Englantilainen versio kuuluu "Enjoy when you can, and endure when you must." ja on ilmeisesti Goethen. Mitenkä alkuperäinen kuuluu, ja miten se on suomennettu?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on runo nimeltä ”Musarion”, ja se löytyy esimerkiksi teoksesta Götheäs sämmtliche Werke, Erster Band (Tétot Fréres, 1836). Kirja löytyy digitoituna osoitteesta https://books.google.fi/books?id=owTxTAcUhnMC&pg=PA175&lpg=PA175&dq=%22F%C3%BCrwahr+es+wechselt+Pein+und+Lust%22&source=bl&ots=CIN72Q0M2b&sig=ACfU3U2D7o9jJogtHbCPLI82WAGxy6GeEg&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwiU54K9ooLkAhUc7KYKHRKVBLoQ6AEwAnoECAcQAQ#v=onepage&q=%22F%C3%BCrwahr%20es%20wechselt%20Pein%20und%20Lust%22&f=false.

Tuo kysymäsi englanninkielinen katkelma menee saksankielisessä alkuteoksessa näin:

”Genieße wenn du kannst, und leide wenn du mußt”

Suomeksi ei löytänyt kyseistä runoa, joten on aivan mahdollista, ettei sitä ole suomennettu. Osoitteesta http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi löytyvässä Linkki maailman runouteen -tietokannassa ei ainakaan tullut vastaan mitään sopivalta kuulostavaa suomennosta, enkä löytänyt sellaista tutkimistani suomennosvalikoimista.