Lihan tuottajahinnat Suomessa ja ulkomailla.

Kysytty

En ymmärrä miten esim. suomalainen liha on kallista mutta tuottajat sanovat ettei heille jää paljon käteen. Mutta vaikkapa saksalaista tänne kuljetettua lihaa myydään puolet halvemmalla. Miten siellä tuottajille jää tuloja? Eikä vain liha, vaan kaikki kotimainen vs ulkolainen ruoka. Mistä löytyisi selkokielinen selitys tälle ilmiölle?

Vastaus

Vastattu

Kenties Seppo Konttisen kirja Suomalainen ruokalasku, voisi olla tällainen selkoselostus. Helmet haku

Jyrki Niemi on pohtinut Luken sivuilla Mitä ruoka saa maksaa? Luke 4.8.2020

Lihan ja muidenkin elintarvikkeiden tuottajahintojen halpeneminen johtuu osin myös ruoan halpenemisesta kuluttajille.

Ravinnon hintojen sopeutuminen EU-aikaan alkoi jo vuonna 1986, kirjoittaa hinta-asiantuntija Ilkka Lehtinen Tieto & trendit sivuston artikkelissa 5.12.2017

Jaana Hellman pohtii Tieto & trendit artikkelissaan 7.3.2018 Mitä kuuluu ruoan halpuutukselle? Ja päätyy lihan kohdalla tulokseen:"Kauppa näyttäisi siis halpuuttaneen hintoja, mutta tämä näyttäisi tapahtuneen lihateollisuuden tuottajahintojen laskun siivittämänä." Tieto & trendit

Sekä Luonnonnvarakeskuksen LUKEn että Tilastokeskuksen tilastot näyttävät tuottajahintojen laskua.

Kuluttajana pystymme jonkin verran vaikuttamaan kaikkeen tähän tekemällä harkittuja valintoja ruokaostoksilla, vakuuttaa Ruokatieto sivusto.