En tiedä, voitteko tällaisessa asiassa auttaa, mutta yritän kuitenkin täältäkin: Ostelen kirjoja kirppareilta ja antikvariaateista ja nyt yhden vanhan kirjan…

Kysytty

En tiedä, voitteko tällaisessa asiassa auttaa, mutta yritän kuitenkin täältäkin: Ostelen kirjoja kirppareilta ja antikvariaateista ja nyt yhden vanhan kirjan selustassa käveleskeli pikkiriikkinen toukka tai mato tms-- Oliko se vaan joku kesän kummajainen vai onko olemassa jotain kirjansyöjäolioita, jotka nyt järsivät rakkaat opukseni hajalle?! Miten ne häviävät? Ko. kirja ollut jo jonkin aikaa hyllyssäni - onko toukkia jo kaikissa kirjoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla sokeritoukka, joka on sisätiloissa yleinen. Se syö myös kirjojen selkiin käytettyä liimaa. Se on melko harmiton vaikkakin kiusallinen hyönteinen. Nettisivulta
http://www.keuruu.fi/terve/sokerit.htm
löytyy tietoa sokeritoukasta ja sen torjunnasta.

Muita kirjoissa viihtyviä olioita ovat kirjatäi ja kirjaskorpioni, muta ne eivät muistuta toukkaa. Lisää tietoa näistä ja muista sisätiloissa esiintyvistä hyönteisistä löytyy mm.kirjasta: "Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta", kirjoittaneet Pehr Ekbom, Arvo Myllymäki ja Seppo Roivainen (1993).