En tiedä onko tämä vähän liikaa kysytty, olen kysynyt teiltä aiemmin jo sivuja ja kirjoja, joista löytyisi tietoa Jorma Kurvisesta, ja kiitos teille, vastaus…

Kysytty

En tiedä onko tämä vähän liikaa kysytty, olen kysynyt teiltä aiemmin jo sivuja ja kirjoja, joista löytyisi tietoa Jorma Kurvisesta, ja kiitos teille, vastaus tuli nopeasti .Kuitenkin muutama asia jäi vaivaamaan minua, jotka tarvitsisin tietää. Eli oliko Jorma Kurvisella sisaruksia, ja minä vuosina hänen lapsensa ovat syntyneet?? Mm. tällaisia tietoja ei mistään netistä tai kirjoista löytynyt. Olisin kovin kiitollinen jos voisitte auttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia linkkejä Jorma Kurvisesta kertoville sivuille:
http://www.nuorisokirjailijat.fi/kurvinenjorma.shtml
http://lyyra.kempele.fi/pv/kurvinen/kurvinen.html
http://www.infoplaneetta.hyvan.helsinki.fi/kirjoista/kurvinen.html
http://www.lukukeskus.fi/nuoret/kansiot/kirjailijat/Kurvinen_tuntee_koi…
Ehkä olet jo tutustunutkin näihin linkkeihin, sekä kirjailijasta kertoviin kirjoihin, joita ovat mm. seuraavat:

Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3/toim. Loivamaa; Kotimaisia sotakirjailijoita/toim. Nevaluoma; Kotimaisia nykykertojia/toim.Aarnio, Loivamaa; Nuorten suosikkikirjailijat kautta Plätän ja Suomalaisia lasten- ja nuortenkirjalijoita 4/toim. Blinnikka, Vaijärvi

Kyseisissä tietolähteistä ei aina löydy vastauksia juuri Sinua askarruttaviin kysymyksiin. Kirjailijat eivät välttämättä haluakaan antaa kovin tarkkoja tietoja yksityiselämästään, he puhuvat mielellään tekstiensä kautta. Jos teet kouluesitelmää, uskoisin, että ne tiedot, jotka kirjailijahaastatteluihin sisältyvät, riittävät. Jos haluat lukea kirjailijasta tehtyjä lehtijuttuja, esim. Aleksi- ja Linnea-nimisistä tietokannasta löytyy viiteitä. Ne viittaavat vanhempiin lehtiin, joita voit kysellä esim. paikkakuntasi pääkirjastosta. (esim. Kaltio-lehden nro 6/2001). Luulen kuitenkin, ettei opettajasi odota sinulta kirjailijan yksityiselämän penkomista tai muuta
salapoliisin työtä, vaan on iloinen, jos teet yhteenvedon useammasta kuin yhdestä lähteestä. Yleensä kouluesitelmissä on järkevintä keskittyä kirjailijan tuotantoon ja kertoa siitä: mistä kirjailijan teoksessaan kertoo, mitä aihepiirejä hänen tuotantonsa käsittelee jne. On olemassa myös ns. biografista kirjallisuudentutkimusta, joka keskittyy kirjailijan tuotannon tutkimiseen hänen elämänkertansa kautta, mutta kouluesitelmiin riittää kyllä aina suppea yleiskuvaus. Toivotan Sinulle mukavia hetkiä esitelmäsi parissa!