En tiedä, onko tämä täysin oikein, mutta milloin kirjaimet vielä opetettiin tässä järjestyksessä ja miksi juuri tässä järjestyksessä? AIUSNEOLRMTÄPKJVHYÖD

Kysytty

En tiedä, onko tämä täysin oikein, mutta milloin kirjaimet vielä opetettiin tässä järjestyksessä ja miksi juuri tässä järjestyksessä?
AIUSNEOLRMTÄPKJVHYÖD

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri aikoina ja eri aapisissa kirjainten opettelujärjestys Suomessa on hiukan vaihdellut, mutta periaatteena on ja on ollut, että opetusjärjestyksessä käytetään kirjainten yleisyysjärjestysta, ei aakkosjärjestystä. Tällä tavoin mm. saadaan nopeasti koottua sanoja jo opituista kirjaimista. Lisää tietoa esim. lukimat.fi-sivustolta:

http://www.lukimat.fi/lukeminen/tietopalvelu/lukemaan-opettaminen-1/lukivalmiuksien-opettaminen