En tiedä, kysynkö oikeassa paikassa, mutta löytyykö HelMet-sivuilta paikkaa, jossa voi selailla pelkkiä äänikirjoja? Istun työmatkoilla tuntikausia autossa ja…

Kysytty

Moi,
en tiedä, kysynkö oikeassa paikassa, mutta löytyykö HelMet-sivuilta paikkaa, jossa voi selailla pelkkiä äänikirjoja? Istun työmatkoilla tuntikausia autossa ja kuuntelen kaiken, mitä hyllystä löytyy cd:ltä. Onko jossain sivua, mistä voisi tehdä löytöjä? ...ja varauksia, kun joku kuuntelematon kirja löytyy...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi näppärä tapa löytää äänikirjoja luettavaksi on seurata osoitteesta http://luettelo.helmet.fi/screens/uutuudet_aanikirjatfin.html löytyvää HelMetin uutuuslistaa, jolla on aikuisten äänikirjoja. Se päivittyy jatkuvasti, ja uudet äänikirjat ilmestyvät sinne. Toki niissä voi olla nopeasti varauksia, mutta ainakin ehtii ehkä päästä hyviin asemiin varausjonossa.

Perinteisellä HelMet-haulla osoitteessa http://luettelo.helmet.fi voi katsoa myös äänikirjavalikoimaa kokonaisuutena. Laittamalla hakukohtaan tähden (*) ja rajaamalla haun pudotusvalikosta vain äänikirjoihin saa näkyviin pitkän listauksen äänikirjoja. Hakua voi valitsemalla vasemmanpuoleisesta pudotusvalikosta hakutavaksi ”Asiasana” ja kirjoittamalla tähden sijaan halutun asiasanan, esimerkiksi ”jännityskirjallisuus” tai ”viihdekirjallisuus”. Haun jälkeen ylhäällä olevasta linkistä ”Rajaa tai järjestä hakua” voi rajata kieleksi suomen ja aineistoksi CD-levyn, jos ei halua kasettiäänikirjoja tulokseen mukaan.