En pääse lainaamaan omalla Helmet-kirjaston kortilla muualta kuin Helmetin omasta aineistosta. Saan virheilmoituksen: Kirjautumisesi on epäonnistunut. Tarkista…

Kysytty

En pääse lainaamaan omalla Helmet-kirjaston kortilla muualta kuin Helmetin omasta aineistosta. Saan virheilmoituksen: Kirjautumisesi on epäonnistunut. Tarkista, että annetut tiedot ovat oikein.

Yritin lainata aineistoa Vaasan, Järvenpään ja Lahden kirjastoista, tuloksetta. Koska palvelu avautuu kaikkiin kirjastoihin? Pääsenhän jo muutenkin varaamaan Helmetin omista sivuilta aineistoa, joten tämä uusi ekirjasto ei ainakaan vielä tuo mitään lisäarvoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet (Helsinki Metropolitan Area Libraries) on pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kirjastoverkko, ja HelMet -kirjastokortti oikeuttaa Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastojen aineistojen lainaamisen ja varaamisen. Toistaiseksi kaikilla kirjastokorteilla on rajattu käyttöalueensa, HelMet - kirjastoissa se on pääkaupunkiseutu. Myös e-aineistojen lainaamisoikeus on kirjastokohtainen.

Soittamalla kirjastoon voi varata kirjoja lainattavaksi, ja kannattaa tarkistaa, että kirjaston tietojärjestelmään tallennetut tiedot ovat oikein.

Muualta kuin pääkaupunkiseudulta aineistoa voi usein kaukolainata. Kaukolainauksen säännöt ks. Kaukopalvelu | Helmet