Otsikko
En osaa käyttää tätä haku toimintaa. Haluaisin löytää kaikki uutuuskirjat (terveysaiheiset) ja uusimmat lainattavat lehdet.

Kysytty

Hei, en osaa käyttää tätä haku toimintaa. Haluaisin löytää kaikki uutuus kirjat (terveysaiheiset) ja uusimmat lainattavat Hyvä terveys, Kotilääkäri ja Kauneus ja terveys -lehdet jotta voin varata ne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaskin verkkokirjaston etusivulta hakupalkin alapuolelta löytyy "Tarkennettu haku", jota klikkaamalla pääsee haun sivulle. Sen avulla voi rajata hakemansa aineiston aiheen, julkaisutyypin ja julkaisuvuoden. Hakiessa uusimpia terveysaiheisia julkaisuja voi sen määrittää aiheeksi, valita kielen, julkaisumuodon ja aivan alhaalta pystyy määrittämään julkaisuvuoden. Lehden voi hakea myös suoraan lehden nimellä, jos tietää minkä haluaa varata.

Tarkennettu haku

Hakutulos tällä haulla näyttää ensimmäisenä lehtiä, koska niitä ilmestyy kirjoja useammin. Oikeasta reunasta voi myös vielä määrittää aineiston muodon esim. kirjat tai lehdet.

hakutulos

Lehtien ja kirjojen varaus onnistuu klikkaamalla hakutuloksissa lehden/kirjan nimeä, jonka jälkeen sen saatavuustiedot aukeavat näytölle. Tässä kohtaa näkee lehtien numerot ja niiden saatavuuden. Varaaminen onnistuu painamalla "Varaus" haluamansa numeron kohdalta. Tämän jälkeen voi kirjautua sisään kirjastokortin tunnuksella (kortin viivakoodin alapuolella) ja omalla nelinumeroisella pin-koodilla. Varausta tehdessä saa valita mistä kirjastosta varatun aineiston haluaa noutaa, esim. Turun pääkirjasto tai Salon pääkirjasto.

varaaminen

Varauksen saapuessa asiakkaalle lähetetään ilmoitus tekstiviestillä tai sähköpostilla. Ilmoitustapaa voi muuttaa verkkokirjastossa kirjautumalla sisään ja klikkaamalla omaa nimeä oikeassa yläkulmassa ja sen jälkeen valitsemalla "Omat tiedot". Sieltä löytyy kohta "Viestiasetukset", jossa voi valita miten saa saapumisilmoituksen. Muutos onnistuu myös kirjastossa paikan päällä näyttämällä kirjastokortin ja henkilöllisyystodistuksen.