Otsikko
En ole mistään löytänyt luettelon tapaista tai tietoa Suomen tämän hetken merkittävimmistä kirjailijoista. Osaisitko auttaa?

Kysytty

Hei! En ole mistään löytänyt luettelon tapaista tai tietoa Suomen tämän hetken merkittävimmistä kirjailijoista. Osaisitko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Tarkan teos ”Suomalaisia nykykirjailijoita” (Tammi, 2000; 6. uud. laitos) antaa ainakin jonkinlaisen vastauksen tähän, vaikka se ei olekaan enää aivan tuore. Toisaalta asia riippuu myös siitä, keneltä kysyy: Tarkan mielestä merkittävät kirjailijat saattavat olla jokseenkin erilaisia kuin vaikkapa fantasiakirjallisuutta tuntevan asiantuntijan. Siksi kysymykseen on vaikea vastata tyhjentävästi.

Dekkarikirjailijoita Tarkka ei ole kelpuuttanut mukaan kuin pari, mutta esimerkiksi Suomen dekkariseuran Vuoden johtolanka -palkinnon saaneiden listaa tutkimalla saa jonkinlaista käsitystä, keitä dekkaristeja on arvostettu. Lista löytyy osoitteesta http://www.dekkariseura.fi/jl_jlangat.html.

Yksi tapa tarkastella asiaa on katsoa Suomen kustannusyhdistyksen myydyimpien kirjojen listoja. Ne löytyvät osoitteesta http://www.kustantajat.fi/tilastot/bestsellerit/.

Kirjailijahakemistoja on koostettu myös genrejen mukaan. Tässä jonkilaista listaa niistä:

Kotimaisia dekkarikirjailijoita (BTJ Kirjastopalvelu, 2001)
Kotimaisia eräkirjailijoita. 1 (BTJ Kirjastopalvelu, 2002)
Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita. 1–10 (1995–2014)
Kotimaisia naistenviihteen taitajia (BTJ Kirjastopalvelu, 1999)
Kotimaisia nykykertojia 1–9 (1997–2012)
Kotimaisia pakinoitsijoita (Avain, 2013)
Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita (BTJ Kirjastopalvelu, 2006)