En ole löytänyt mistään oppikirjastani tai internetistä, mitä tarkoittavat lääketieteen käsitteet patellofemoraalinen sdr, patellektomia ja clavifixatio?

Kysytty

Hei!

En ole löytänyt mistään oppikirjastani tai internetistä, mitä tarkoittavat lääketieteen käsitteet patellofemoraalinen sdr, patellektomia ja clavifixatio?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Duodecimin julkaisema Lääketieteen termit -kirja on verraton apu lääketiedettä koskevissa terminologisissa ongelmissa. Patellofemoraalinen sdr (syndrooma) löytyy kohdasta patellofemoraalinen kipuoireyhtymä: "tuntemattomasta syystä aiheutuva, etenkin polven koukistuessa tuntuva polvilumpio-reisinivelen pitkäaikainen kipuilu". Patellektomia on polvilumpion poisto(leikkaus). Clavifixatio eli klavifiksaatio, suomeksi ydinnaulaus, on "pitkien luiden murtumien ja valenivelien hoitomenetelmä, jossa ydinnaula ohjataan avarrettuun ydinonteloon murtumaa paljastamatta tai avoimesti".