Auringon korkeuden laskeminen

Kysytty

En millään muista miten voidaan laskea milloin aurinko on korkeimmillaan, esimerkiksi Tampereella, kesäpäivänseisauksena.
Sen muistan, että tämä lasku on hyvin yksinkertainen, eikä vaadi mitään erityistä matemaattista taitoa. Pahoittelut siitä, että kysymys on ehkä hieman epäselvä, mutta olisiko teillä siihen ratkaisua? :)

Vastaus

Vastattu

Tarkoitatko sen laskemista, miten korkealla aurinko korkeimmillaan kesäpäivänseisauksena on? Se onnistuu niin, että 90 asteeseen (suora kulma) lisätään auringon deklinaatio eli poikkeama Maan ratatasosta, joka on kesäpäivänseisauksena 23,5 astetta, ja sen jälkeen summasta vähennetään halutun paikkakunnan leveyspiirin asteluku. Tuloksena on auringon korkeus horisontista keskipäivän aikaan.

Suntekno Oy:n tietopankki: http://suntekno.bonsait.fi/resources/public/tietopankki/aurinkoenergia…