En meinaa netistä löytää juuri ollenkaan tietoa tosta ”Tuu tuu tupakkarulla”- alkuisesta runosta/laulusta. Luin, että se on jo vanha, mutta onko sen…

Kysytty

En meinaa netistä löytää juuri ollenkaan tietoa tosta ”Tuu tuu tupakkarulla”- alkuisesta runosta/laulusta. Luin, että se on jo vanha, mutta onko sen alkuperästä jotain varmaa tietoa (tai edes arvauksia)? Kuinka vanha se oikeasti on?

Vastaus

Vastattu

Sana tupakkarulla liittyy tupakan viljelyyn: kun kuivatut tupakanlehdet käärittiin rullalle, saatiin tupakkarulla. Tupakkarulla muistuttaa kapaloitua lasta.

Jaakko Suomalainen on artikkelissaan "Muutamia tuutulauluja" käsitellyt "Tuu tuu tupakkarulla" -runoa ja sen toisintoja, joita on lukuisia, jopa satoja, ja päätellyt, että runo ei ole syntynyt ennen kuin tupakka on tullut maahamme (s. 19): "Emme siis voi tämän kehtolaulun syntymä-aikaa missään tapauksessa asettaa 17:nnen vuosisadan puoliväliä aikaisemmaksi." Hän myös olettaa runon syntyneen läntisessä Suomessa (s. 19-20).

Tupakan käyttö levisi Ruotsin valtakuntaan kolmikymmenvuotisessa sodassa (1618-1648) sotineiden mukana. Ensimmäiset tupakkaerät tulivat Turkuun ja Viipuriin vuonna 1637. Tupakkakasvin viljelyä kokeiltiin Turussa 1670-luvulla ja Suomen ensimmäinen tupakkakehräämö perustettiin Vaasaan vuonna 1722, suurin Turkuun vuonna 1731. Näissä kehräämöissä valmistettiin purutupakkaa kehräämällä tupakanlehtiä pitkäksi köydeksi, josta katkaistut pätkät käärittiin tupakkarulliksi. Tupakan pureksiminen työtä tehdessä oli helpompaa kuin polttaminen. Yläluokka ei mällejä pureskellut ja syljeskellyt, mutta Hämeen härkätien varrelle kerrotaan muodostuneen suorastaan vana ajurien sylkemistä mälleistä.

Lähteet:

Isotalo, Merja: Härkätiellä historiasta huomiseen (Hiidenkivi 2010 : 4, s. 15-17)

Lahtinen, Rauno: Savun lumo : tupakan kulttuurihistoria (Atena, 2007, s. 55-59)

Suomalainen, Jaakko: Muutamia tuutulauluja (digi.kansalliskirjasto.fi, Suomi : kirjoituksia isänmaallisista aineista, nro 6 01.01.1909. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1792303?term=SUOMI&term=Kirjoituksia%20is%C3%A4nmaallisista%20aineista&term=Kirjallisuuden&term=Seura&term=Suomalaisen&term=Seuran&page=103 )

31 ääntä

Kommentit

Eikö sanat olekaan Tuu, tuu, tupukkarulla" kuten meillä laulettiin?

Edesmenneet, iäkkäät sukulaiset karjalasta käytettiit häistä puheissaan sanaa tupakat ja kihlajaisista tupakkaiset. Tupakkarulla tarkoittaan kihlajais- tai hääyön lemmenperuista syntynyttä lasta

Itsekin ihmetellyt asiaa, sillä seuraavassa säkeessä tupakkarulla vastaa: "tulin pitkin Turuntietä.....", joten jos liittyisi mitenkään tupakkaan, niin eihän esine tai aine voi mitään vastata, joten kyse on nimenomaan ihmisestä(lapsesta tai nuorukaisesta).