Otsikko
En löydä hakupalveluilla tietoa suomalaisten vanhojen viilikuppien historiasta, valmistusmenetelmistä ja koristeluista. Tarvitsisin tietoa kansatieteen…

Kysytty

En löydä hakupalveluilla tietoa suomalaisten vanhojen viilikuppien historiasta, valmistusmenetelmistä ja koristeluista. Tarvitsisin tietoa kansatieteen tehtävää varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hain kirjaston käyttämät lehtiartikkelitietokannat, mutta viilikupeilla hakemalla ei löytynyt mitään. Sireliuksen Suomen kansaomaista kulttuuria osa 1, kohdassa Ruoka-astiat ja ateriat (s. 344- eteenpäin)ei puhuta viilistä mitään. Ruokaperinnekirjoissa on kyllä viilin ohje, mutta ei astioista mitään.

Viilikuppeja on nimitetty monin eri tavoin. Nimitykset viittaavat mm. astian valmistusmateriaaliin:
viilikuppi, -astia, -vati, -pytty, -kulho, -kehlo; filbunke (ruots.)

Kuvia
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/query.html
Hakulause: viili
Hakulause: filbunke
Hakulause: filbunkar
Hakutulokseksi tulee mm. pienpainatteita, joissa on keraamisten viilivatien kuvia. Mukana on myös kuvattomia tuotehinnastoja.

http://www.suomenmuseotonline.fi/
Vapaahaku: viili*
Hakutulokseksi tulee pari puisen viilikehlon kuvaa ja sanallista kuvausta.

Vaikka tietokannoista ei löytyisikään suoraan tätä aihetta käsittelevää kirjallisuutta, lienee kansatieteen kirjallista tehtävää varten hyödyllistä lukea kirjallisuutta, joka käsittelee yleisemmin talonpoikaiskulttuurin esineistöä (esim. Heinonen, Jorma & Vuoristo Osmo: Antiikkikirja. Helsinki : Tammi, 1979. s. 268- kansanomaista esineistöä.) Lisäksi kannattaisi ehkä tutustua teoksiin
Grotenfelt, Gösta: Vanhanaikainen suomalainen maitotalous. Helsinki 1916.
Vilkuna, Kustaa: Varsinaissuomalaisten kansanomaisesta taloudesta ja kulkuneuvoista. Porvoo 1935