Emulsiopesu, minkälainen pesu on kyseessä, kuinka kauan ollut pesuloiden käytössä, minkälaisiin materiaaleihin käytetään, mitkä ovat plussat ja miinukset,…

Kysytty

Emulsiopesu, minkälainen pesu on kyseessä, kuinka kauan ollut pesuloiden käytössä, minkälaisiin materiaaleihin käytetään, mitkä ovat plussat ja miinukset, mitkä riskitekijät?

Vastaus

Vastattu

Loimaan pesula tiivistää sivuillaan näin: "Emulsiopesu on kemiallista vesipesua ja kemikaaliton vaihtoehto, joka poikkeaa runsaasti perinteisestä kuivapesusta eli kemiallisesta pesusta. Se on myös tehokas ja luontoystävällinen tapa puhdistaa. Emulsiopesut tehdään veden ja pesuaineen avulla, jossa kuitenkin käytetään pesuainetta, joka suojaa vaatetta normaalin vesipesun vaikutuksilta kuten kutistumiselta ja nukkaantumiselta. Kangas ei kulu kuten normaalissa vesipesussa, jolloin se kestää kauemmin.

Joissakin kangaslaaduissa emulsiopesut käyvät silloin, kun kemiallinen pesu on kielletty. Emulsiopesut tehoavat parhaiten vesiliukoisiin tahroihin ja näin ollen suurin osa liuotinpesuista (kemiallinen pesu), voidaan korvata emulsiopesulla." https://www.loimaanpesula.fi/pesut/emulsiopesu/

Turun sanomien artikkelissa 11.1.2004 on kerrottu erilaisista pesuista näin: "Kuivapesu, vesipesu vai emulsiopesu?

Kemiallisessa pesussa (kuivapesussa) käytetään kemiallista nestettä, joka on hellävaraista kuiduille. Neste tunkeutuu kuidun läpi, mutta ei muuta sen rakennetta.

Vesipesussa vesi sen sijaan tunkeutuu kuituun muuttaen samalla kuidun rakenteen. Liinavaatteet tosin pitävät vesipesusta. Sitä käytetään erikoisvaatteista esimerkiksi untuvatakkien pesemiseen.

Aroille tekstiileille tarkoitettu emulsiopesu on vesipesu, jossa käytetään erikoiskonetta ja -pesuainetta. Emulsiopesu on hyvä menetelmä silloin, jos vaatteessa on esimerkiksi hellävaraisen puhdistuksen vaativia nesteliukoisia tahroja, joita ei saa pois kemiallisessa pesussa. Emulsiopesu on paikallaan myös silkkivaatteitten sekä hikiongelmista kärsivien henkilöitten pyykeille." https://www.ts.fi/koti/1073938854

Leena Kleimolan opinnäytetyössä vuodelta 2009, kuvataan emulsiopesun riskejä sivulla 53: "Pesulämpötilan tulee olla säädeltävissä asteen tarkkuudella 20-30 astetta Celsiusta, pesurytmin tulee olla sellainen, että käyntiajat ovat lyhyitä ja seisonta-ajat pitkiä, koneen vesitason tulee olla vapaasti bvalittavissa ja liemisuhteen tulee olla pieni, koneen linkouksen tulee olla tarpeeksi tehokas" https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9940/Kleimola.Leena.pdf?sequence=2

Samassa työssä kerrotaan, että emulsiopesu tuli suomeen 1990-luvulla. (s.2) Peumenetelmä on yleistynyt 2000-luvulla.