Elokuvista ja lauluista julkaistaan usein top 100 -listoja. Onko vastaavia listoja taideteoksista (taulut, veistokset yms)?

Kysytty

Elokuvista ja lauluista julkaistaan usein top 100 -listoja. Onko vastaavia listoja taideteoksista (taulut, veistokset yms)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liekö niin, ettei kuvataide synnytä tarpeeksi suuria intohimoja riittävän suuressa joukossa ihmisiä, jotta innostus manifestoituisi samanlaisena listapaljoutena kuin elokuvista ja musiikista puhuttaessa. Tauluja ja veistoksia listattaessa miltei poikkeuksetta listauskriteerinä on hinta - arvokkaimmista ja kalleimmalla hinnalla myydyistä teoksista on kyllä listoja tehty.

Erilaisia listoja sisältävistä kokoelmateoksista löytyy lähinnä kuriositeettiluonteisia kuvataidetta sivuavia listoja (esimerkiksi David Wallechinskyn Listojen kirja luettelee "9 taiteilijaa, joiden teosten päälle maalattiin" ja "8 yllättäen löydettyä taideaarretta"), mutta ei lähestulkoonkaan niin runsaasti kuin musiikki- tai elokuva-aiheisia.

Maalauksista on sentään julkaistu oma "1001 tärkeintä" -kirjansa The 1001 before you die -sarjassa: 1001 paintings you must see before you die (http://www.1001beforeyoudie.com/). - Toistaiseksi ainoa suomennettu kirja tässä suositussa sarjassa on 1001 elokuvaa jotka jokaisen on nähtävä edes kerran eläessään (WSOY, 2008).

Internetistä löytyvistä taidelistoista voisi mainita esimerkiksi Artcyclopedia-verkkosivuston, joka listaa 30 "suosituinta" artistia sivuston kautta tehtyjen Internet-hakujen määrän perusteella (http://www.artcyclopedia.com/mostpopular.html).