Elokuvassa E.T - extra terrestrial Elliottin isoveli Michael ottaa jääkapista tölkin Coca-colaa ja ravistaa sitä ennen juomista. Minkä vuoksi?

Kysytty

Elokuvassa E.T - extra terrestrial Elliottin isoveli Michael ottaa jääkapista tölkin Coca-colaa ja ravistaa sitä ennen juomista. Minkä vuoksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kenties Michael pitää vaahdosta kolajuomassaan. Kun limonadi- tai olutpulloa (tai -tölkkiä) ravistaa ennen avaamista, kuplamuodostus on paljon runsaampaa kuin rauhassa aloillaan olleessa pullossa. Ravistelu saa nesteen liikkeeseen. Niissä kohdissa nestettä, joissa liikettä on enemmän, paine on pienempi ja muodostuu alipainesaarekkeita, joissa neste joutuu luovuttamaan hiilidioksidia. Mitä enemmän ja pidempään ravistelee, sitä enemmän syntyy tällaisia saarekkeita, joihin on muodostunut puhdasta kaasua. Kun avaa korkin, yhtenäiseksi verkkorakenteeksi takertuneet pikkukuplat laajenevat yhtäkkiä, koska niitä tiukasti yhdessä pitänyt ulkoinen voima katoaa, ja ne purkautuvat vaahtona nesteestä ylös ja ulos. Monelle televisiosta tuttu näky lienee kilpa-ajaja, joka ravistelee samppanjapulloa voimakkaasti ennen kuin avaa sen ja suihkuttaa kilpakumppaniensa päälle. Tämä on erinomainen esimerkki pullon ravistelun synnyttämästä väkivalloin purkautuvasta vaahdosta. Ilmiötä voi hyödyntää myös pikku kepposteluun: henkilöille, joilla on erikoinen huumorintaju, tuottaa suurta huvia ravistella pulloa salaa ja aiheuttaa siten pahaa-aavistamattomalle avaajalle vaahtokylpy.

Jos Michael sen sijaan olisi halunnut hillitä kuplien muodostumista ja välttää tölkin sisällön purkautumista päälleen, hänen olisi kannattanut pitää tölkki pystysuorassa ja koputtaa sitä jollakin kovalla esineellä - esimerkiksi metallilusikalla. Näin nesteeseen muodostuneet ja tölkin sisäseiniin takertuneet kuplat olisivat irronneet ja nousseet tölkin kannen ja juoman väliseen ilmatilaan eivätkä ne pulloa tai tölkkiä avatessa olisi kiskaisseet juomaa mukaansa nesteestä purkautuessaan.

Lähde:
Leif Wedøe, Miksi pilvet eivät putoa? : luonnollisia selityksiä arkipäivän ilmiöille