Elokuvassa "Cool hand Luke" päähahmo haastetaan syömään viisikymmentä kananmunaa. Onko kukaan onnistunut tällaisessa haasteessa ja onko tämä kuinka…

Kysytty

Elokuvassa "Cool hand Luke" päähahmo haastetaan syömään viisikymmentä kananmunaa.
Onko kukaan onnistunut tällaisessa haasteessa ja onko tämä kuinka vaarallista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Major League Eating -lajiliiton mukaan kananmunansyöntiennätystä pitää hallussaan yhdysvaltalainen kilpasyömäri Joey Chestnut. Hän söi vuonna 2013 peräti 141 kovaksikeitettyä munaa kahdeksassa minuutissa.

Kilpasyömisellä on varsinkin Yhdysvalloissa pitkät perinteet. Tarinan mukaan vuonna 1916 järjestettiin ensimmäiset hot dog -syöntikisat alkuperäisessä Nathan's Famous -ravintolassa Coney Islandilla New Yorkissa. Nykyään Nathan's Hot Dog Eating Contest on kilpasyömisen suurin ja merkittävin tapahtuma. Joey Chestnut on hallitseva mestari myös tässä kisassa. Tänä vuonna Chestnut söi kymmenessä minuutissa 75 nakkisämpylää. Naisten sarjassa Miki Sudo söi 48.5 nakkisämpylää.

Vaikka huippukilpasyömärit ovat yleensä normaalipainoisia, kilpasyöminen ei tutkimusten mukaan ole terveellistä. Kilpasyömärit voivatkin kärsiä esimerkiksi gastropareesista, pahoinvoinnista ja lukuisista muista vatsan ongelmista. Kilpasyöntikisoissa on myös tapahtunut kuolemantapauksia, jotka ovat yleensä liittyneet tukehtumiseen.

Lopuksi vielä linkki Ylen juttuun eräästä kilpasyömäristä: