Elena Ferranten oikea henkilöllisyys lienee vieläkin arvoitus. Tuli mieleeni, että tiedetäänkö hänen sukupuoltaan. Vahva oletus toki on nainen, mutta onko…

Kysytty

Hei! Elena Ferranten oikea henkilöllisyys lienee vieläkin arvoitus. Tuli mieleeni, että tiedetäänkö hänen sukupuoltaan. Vahva oletus toki on nainen, mutta onko tästä mitään varmuutta? Siksi pohdin tätä, kun eräässä lukuhaasteessa on kohta: "Kirja jonka kirjoittajan sukupuolta et tiedä"...

Vastaus

Vastattu

Elena Ferrante on tosiaan salanimi, jonka takana olevan kirjailijan henkilöllisyys on pysynyt arvoituksena jo vuosikymmeniä. Erilaisia arvailuja on esitetty, yksi usein esiin nousseista nimistä on ollut kääntäjä Anita Raja. Englanninkielisen Wikipedia-artikkelin mukaan Ferranten tekstejä analyositiin vuonna 2017 ja esitettiin yhdeksi vaihtoehdoksi Anita Rajan puolisoa Domenico Starnonea, joten on mahdollista, että salanimen takana voisi olla mies.