Elämmekö tanään vusikymmenen 2010 viimeistä vuotta? Meediassa monesti puhutaan 2020-luvusta. Mielestäni vuosikymmenen viimeinen vuosi on 0-loppuinen, koska 0…

Kysytty

Elämmekö tanään vusikymmenen 2010 viimeistä vuotta? Meediassa monesti puhutaan 2020-luvusta. Mielestäni vuosikymmenen viimeinen vuosi on 0-loppuinen, koska 0-vuotta ei ole ja vuosikymmenessä täytyy olla 10 vuotta. Tänään TV:ssä haastateltiin kaveria, joka oli muka juossut maratonin viidellä vuosikymmenellä alle kolmen tunnin. Ehkä tätä on kysytty aiemmin. Hluaisin selvityksen tähän. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nyt elämme 2010-luvun viimeistä vuotta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosikymmenen vaihtumisen vuodesta on keskusteltu pitkään, ja vastakkain ovat matemaattinen (nollaan loppuva vuosikymmen) ja yleiskielinen näkemys (yhdeksään loppuva vuosikymmen). Kotimaisten kielten keskus on ottanut asiaan kantaa ja päätynyt siihen, että kielenhuollossa noudatetaan yleiskielistä kantaa, eli elämme kaksikymmentälukua vuodet 2020-2029.  Alla linkki artikkeliin:

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kuukauden_kie…